Az influencer marketing jelentése, tudnivalói

3

Te is szívesebben veszel meg egy olyan terméket, amit egy ismert ember reklámoz vagy ajánl? Pontosan ez az influencer marketing lényege, de nézzük pontról pontra, hogy kellőképpen el tudj igazodni ebben a világban.

Az influencer marketing jelentése, tudnivalói

Az influencer marketing jelentése

Az angol influence, vagyis befolyásolás szóból ered a megnevezés. Ez nem egyenlő a sztársággal, vagy celebritással, bár vannak átfedések közte. Akkor nevezünk valakit influencernek, ha elég nagy követőbázissal rendelkezik, ez már több ezer követő esetében is releváns lehet, őket nevezzük mikor influencereknek. Akiknek több százezres nagyságrendben vannak követőik, azok a makroinfluencerek, milliós követés felett pedig már mega influencerekről beszélünk. Influencer akkor lesz valaki, ha felnéznek rá az emberek, azonosulni tudnak vele, az életvitelével, személyiségével, egyfajta példakánt tekintenek rá. Ezáltal befolyásolni tudja a követői véleményét, emiatt alkalmazzák a marketingben is az influencereket, mivel általuk nagyobb embertömeghez érhetnek el, továbbá olyan mutat be nekik egy terméket vagy szolgáltatást, akinek hisznek, mivel kötődnek hozzá.

A márkák és az influencerek

Sok esetben a márkáknak, van egy márkanagykövetük, aki egy a márka értékeit képviselő személy. Az ilyen tevékenységekre általában színészeket, YouTubereket, színészeket, művészeket vagy más ismert embereket kérnek fel. Fontos a márkával való kapcsolat is, hogy az ne csak egy szerződés legyen, hanem a napjaiba is életvitelszerűen be tudja implementálni az adott személy. Például, aki a Coca Cola hivatalos márkanagykövete, a reklámjaiban szerepel, a videóiban rendszeresen megoszt róla tartalmakat, ellentétbe ütközne, ha Pepsit inna. A hitelessége annak a személynek pedig jelentősen csökkenne, csökkenne a követőbázisa, hiszen a követői szemében hiteltelenné válna. Ha úgy tetszik élhetünk a klasszikus mondással, hogy bort iszik, vizet prédikál.

A influencer kiválasztásban szerepet játszik számos tényező, ebből néhányat kiemelve: mennyi pénzért vállalja el a munkát, mennyire van összhangban a személyisége a vállalat értékrendjével, követőtábor mérete (valós emberek vannak-e közte), milyen típusú marketing eszközt használ (poszt, videó stb.).

Influencer típusok

A korábban felsoroltak mellett van még egy fajta mód, ahogyan az influencereket megkülönböztünk egymástól. Az első a hírességek, ide sorolhatók azok a színészek, akik ha kapcsolódnak egy márkával, az azonnali garanciát és minőséget jelent a fogyasztó vagy vásárló fejében. A másik típus a szakértők, ők egy adott témában mély tudással rendelkeznek. Kellő szakmai tapasztalattal, ezáltal abban a témában relevánsak, amit képviselnek. Ilyen, például ha egy orvos kiáll egy gyógyszerkészítmény mellett, és annak az arca lesz. A harmadik kategória a tartalomkészítők, ide sorolandók a bloggerek, vloggerek. Ők nem kifejezetten hírességekből lett influencerek, hanem fordítva. Azért tudnak velük jobban azonosulni, hiszen ők is hétköznapi emberek, mondjuk egy filmsztárral szemben, ennek okán jobban tudnak azonosulni a problémáikkal, továbbá hisznek az általuk felkínált megoldásokban. A negyedik a mikroinfluencerek, akik 10 000 és 100 000 feletti követőszámmal rendelkeznek. Ők szorosabb, közvetlenebb kapcsolatot ápolnak a követőikkel, közösséget építenek.

Hogyan működik az influencer marketing?

Több rostán kell végig mennie egy influencernek, mire egy cég kiválasztja akár egy kampányra, hiszen erősítheti a céget, viszont ha nem megfelelően kerül kiválasztásra, nem kellő alapossággal, akkor gyengítheti a márka népszerűségét. Emiatt elsőként fel kell kutatni azokat az influencereket, akik az általunk képviselt márka megfelelő arcai lehetnek. Ilyen lehet például, hogy nem kicsapongó életet él, nem káromkodik a tartalmaiban, összeszedetten tud beszélni, leginkább szívvel-lélekkel.

Ha van 5-10, akkor felveszik velük a kapcsolatot, ajánlatot kérnek tőlük. Ha kiválasztásra került az influencer, akkor egyeztetnek a tartalmakról. Fontos, hogy a megbízó beleegyezése nélkül nem kerülhet ki semmilyen tartalom az influencer social média felületeire. Ezután az utolsó lépésként az eredmények mérése maradt. Ezt például egy webshopban kuponkóddal lehet mérni, melyet egyedileg arra az adott kampányra, az az influencer ad a követőinek vásárlásra. Ne felejtsünk el kellőképpen utánanézni az influencernek, amiatt, hogy valóban minőségi tartalmat fog-e gyártani nekünk, a helysírást soha ne felejtsük el, ez egy kulcs a kommunikációban.

Összefoglalás

Az influencer nem más, mint egy olyan személy, aki egy témában kellő tekintéllyel bír, valamint hatást tud gyakorolni a követőire. Ez azt jelenti, hogy „rá tudja venni” egy adott termék megvásárlására, kipróbálására. Webshopok esetében kampányszerűen érdemes lehet influencerekkel együtt dolgozni, mivel növelhetik a népszerűségét az adott webáruháznak, ezáltal több új vásárlót hozhat, valamint nagyobb bevételt is generálhat. Érdemes körültekintően választani a sok influencer közül, mivel velünk fogják azonosítani azt a személyt, aki ilyen módon képvisel minket.

Vissza a listába!