Fizetés előtti termékpróba: a webáruházak jövője?

4

A webáruházas vásárlás népszerűsége folyamatosan növekszik a vásárlók körében, évről évre a kereskedelem egyre nagyobb része történik az interneten keresztül, webáruházak segítségével. Az online vásárlás számos előnnyel rendelkezik a vásárlók számára, azonban az egyik, ha nem a legnagyobb hátránya, hogy fizetés előtt nem tudja a vásárló megtekinteni, felpróbálni, kipróbálni a megvásárolt termékeket.

Fizetés előtti termékpróba: a webáruházak jövője?

A fizetés előtti termékpróba

Ezt a hátrányt próbálja kiküszöbölni egyre több webshop egy olyan megoldással, melynek lényege, hogy a vásárló kiválasztja a webshop kínálatából a megrendelni kívánt termékeket, és a webáruház fizetés nélkül kiküldi őket számára. A szállítás után fel lehet próbálni, ki lehet próbálni a termékeket, és vissza kell küldeni azokat a termékeket, melyekre nincs szüksége a vásárlónak. Fizetni ezután kell, csak azokért a termékekért, melyeket a vásárló meg szeretne tartani.

A visszaküldés ilyen esetben hasonlóan működik, mint a megszokott rendelések esetén, egy apró különbséggel, hogy nem a vásárlónak kell a teljes visszaküldésről gondoskodnia, hanem a webshop lesz az, akinek állni kell az esetlegesen felmerülő plusz költségeket.

Webáruház tulajdonosok számára ez a megoldás ijesztő lehet elsőre, azonban számos előnnyel rendelkezik mind a vásárlók, mind a webshop üzemeltetők számára. Nem véletlen, hogy egyre több nagy webáruház ajánl későbbi fizetést vásárlói számára.

Milyen területeken előnyös?

Természetesen nem minden webáruház tud hasonló sikerrel üzemeltetni egy ilyen programot. Ha műszaki cikkeket, gépeket árulsz, akkor gyakran jelentős összegbe kerülhet a szállítás a nagy méret és súly miatt. Ilyenkor csak úgy oda-vissza küldeni a termékeket nem biztos, hogy kifizetődő. Szerencsére ritkán van szükség arra, hogy valaki fizetés előtt kipróbáljon egy mosógépet vagy egy fűnyírót.

A próba utáni fizetés inkább a divat, a ruha, a kiegészítők világában előnyös. A próba nélküli fizetés a legnagyobb problémát a ruhák esetén jelenti. Hiába van feltüntetve minden méret, minden tudnivaló egy ruháról, cipőről, addig nagyon nehéz eldönteni, hogy tökéletes lesz-e, amíg fel nem próbálja a vásárló a terméket. Emiatt sokan vannak, akik inkább nem is vásárolnak ilyen termékeket az interneten, csak olyanokat, melyek biztosan megfelelők lesznek. Minél több ilyen bizonytalan érdeklődőt tudsz vásárlásra bírni, annál több bevételed lesz.

A próba utáni fizetés előnyei

Növekvő bevételek

Minden webáruház célja, hogy növelje eladásait, bevételeit, amire kiváló lehetőség a termékpróba utáni fizetés. Mivel a törvény szerint indoklás nélkül elállhatnak az internetes vásárlók a vásárlástól 14 napon belül, így a visszaküldéseket semmiképpen nem lehet megelőzni, a megszokott vásárlási, fizetési megoldásokkal sem.

Ha nem kell előre fizetnie a vásárlónak, akkor viszont bátrabban fog vásárolni. Ez természetesen darabszámra több visszaküldött terméket fog jelenteni, azonban sokkal több lesz a vásárlások száma is, így összességében a bevétel várhatóan jelentősen növekedni fog. Persze, ha webáruházad rossz minőségű termékeket árul, ha szolgáltatásaid nem megfelelők, akkor könnyen mínuszba lehet menni így. Minőségi termékek esetén azonban ez kiváló megoldás a bevételek növelésére.

Új vásárlók szerzése

Az internetes kereskedelem sajátossága, hogy sokkal drágább egy új vásárlót szerezni, mint egy régit megtartani. Ennek megfelelően minden lehetőséget meg kell ragadni arra, hogy új vásárlókat tudj szerezni webshopodnak.

Azok a látogatók, akik először járnak webáruházad felületén, vagy csak még nem vásároltak tőled korábban, általában bizalmatlanok egy webshoppal szemben. Nem ismerik a termékeket, a céged, a szolgáltatások színvonalát. Ha ezek az érdeklődők tudnak úgy termékeket rendelni, hogy ráérnek később is fizetni, akkor bátrabban fogják ezt megtenni.

Profittermelő webshopot szeretne? Kérje ingyenes ajánlatunkat!

Kockázatok, potenciális problémák

Természetesen nem csak előnyei vannak a fizetés előtti termékkiküldésnek, hanem velejárói, hátrányai is.

Nagyobb készlet

Az egyik ilyen velejáró, hogy általában nagyobb termékkészletre van szükség, mivel mindig lesznek olyan termékek, melyeket „nem adott el” egy webshop, hanem vissza fogják őket küldeni, azonban amíg ez meg nem történik, addig nem lehet őket másik vásárlónak eladni. Olyan termékeknél, melyekből csak néhány darab van raktáron, ez problémát jelenthet.

Elszaporodó visszaküldések

Szintén probléma forrása lehet, ha sokan tudatosan rendelnek meg több olyan terméket, melyeket biztosan vissza fognak küldeni. Ilyen előfordulhat, ha pl. valaki egy ruhából rendel 3 különböző méretet, mivel ez azt jelenti, hogy legalább 2-t vissza fog belőle küldeni. Az ilyen visszaküldőket nagyon nehéz előre kiszűrni, így oda kell figyelni arra, hogy senki ne tudja ezt másodszor megtenni.

Nem biztos, hogy minden ilyen visszaküldés a vásárlók hibája, könnyen lehet, hogy a termékek nem ütik meg a szintet. Ezt úgy lehet könnyen eldönteni, hogy statisztikákat kell vezetni a visszaküldésekről. Ha egy terméket sokan küldenek vissza, akkor a problémát valószínűleg maga a termék okozza, és ezen kell javítani.

Automatizált visszaküldési teendők

A visszaküldött termékeket fel kell dolgozni, át kell vizsgálni, újra raktárkészletbe kell venni. Ez a folyamat időigényes, és egyéb hasznos feladatok elől veheti el az időt. Ennek megfelelően célszerű a visszaküldési, újra bevételezési folyamat nagy részét automatizálni az idő megtakarítása miatt.

A vásárlói lojalitás csökkenése

Ahogy írtuk feljebb, új vásárlót szerezni könnyebb ezzel a megoldással, azonban minél több hasonló webáruház kezdi el alkalmazni a termékpróba utáni fizetés lehetőségét, annál kisebb lesz a lojalitás a vásárlók körében, mivel kockázat nélkül fognak tudni másik, akár teljesen ismeretlen webshopból rendelni.

Összefoglalás

Az online vásárlásoknál megszokott, rendelés leadásakor vagy a csomag kézhezvételekor történő fizetések mellett egyre jobban elterjed a fizetés előtti próba lehetősége. Ez a megoldás ugyan kockázatosabb, mint a megszokott fizetési megoldások, azonban megfelelő, átgondolt megvalósítás mellett nyereségesebb is, különösen a divat, ruházat világában, és azokon a területeken, ahol a webshop olcsóbb termékeket árul, nagyobb mennyiségben.

Profittermelő webshopot szeretne? Kérje ingyenes ajánlatunkat!

Vissza a listába!