GDPR-megfelelés: a hírlevél, az Analytics és az Adwords

4

Az Európai Unió új adatvédelmi rendeletéről, a GDPR-ról már írtunk részletesen az előző linken. A rendelet 2018. május 25-től jelentősen megváltoztatja az adatkezelési szabályokat az EU-ban, és az egész világon egyaránt. A rendelet következményei a világ számos területén meg fognak jelenni, többek között jelentősen megváltoztatja az internet marketinghez kapcsolódó szokásokat, szabályokat. Ezt a témát fogjuk bejegyzésünkben áttekinteni.

Az internet marketing legnépszerűbb területei, melyekre jelentős hatással lesz a GDPR a Google Analytics, a Google Adwords és a hírlevelek küldése. Általánosságban elmondható, hogy a legfontosabb alapelv, amit követni kell, hogy személyes adat nem tárolható senkiről, aki ehhez konkrétan nem járult hozzá. Mivel eddig erre nem kellett figyelni, így sokkal könnyebb volt hírlevélre „feliratkozókat” gyűjteni, vagy az Analytics segítségével pontos, részletes statisztikákat kapni egy adott honlap látogatóiról.

Szeretné, ha új webáruháza megfelelne a GDPR szabályoknak? Készíttesse velünk webáruházát!

A Google Analytics

A szolgáltatás használata és az internet marketing szinte kéz a kézben járnak egymással. Mivel az Analytics használatakor a honlap tulajdonosával ellentétben a Google lesz az adatkezelő az új szabályozás szerint, így a legtöbb feladat rájuk hárul a megfeleléshez. Ennek ellenére a weboldalak tulajdonosainak is kell lépéseket tenni a GDPR-megfelelés érdekében, mivel ők továbbítják az adatokat a Google számára.

Ennek megfelelően rendelkezik a Google Analytics egy új GDPR beállítási lehetőséggel, melyről írtunk bővebben a linken. A beállítási lehetőség segítségével megadhatod a Google számára, hogy mennyi ideig tárolja azokat az adatokat, melyeket a honlapod küld számára. A Google alapértelmezettként 26 hónapra állítja ezt az opciót, ha változtatni szeretnéd, a következő értékek közül választhatsz: 14, 26, 38, 50 hónap, vagy nem jár le automatikusan. Az itt beállított érték lejárta után csak az egyéni látogatókra vonatkozó adatok kerülnek törlésre, az összesített adatokat továbbra is minden probléma nélkül meg lehet majd tekinteni.

Egy gyakori probléma, ami eddig is ellentétes volt az Analytics szabályaival, hogy az adott honlap a Google számára küld személyes adatokat a linkek segítségével (URL-ben). Ez mostantól nem csak az Analytics, hanem a GDPR szabályzatával is ellentétes lesz, így fokozottan figyelni kell rá, hogy ez ne történjen meg.

Egy másik személyes adat küldés, amire figyelni kell, az IP-cím küldése. Ez eddig megengedett volt, és a weboldal alapértelmezetten küldi a felhasználó IP-címét a Google számára. A GDPR szerint azonban az IP-cím is személyes adatnak minősül, így vonatkozik rá a szabályzat. A megfeleléshez két lehetőség van.

Az első megoldás, hogy beállítod az IP-névtelenítést az Analytics rendszerben. Ez biztosítja, hogy egyetlen felhasználó IP-címét sem kapja meg a Google. Hátránya, hogy kevésbé pontosan mutatja az Analytics, hogy honnan érkeznek honlapod látogatói.

A második lehetőség a megfelelésre, hogy csak olyan látogatók IP-címét továbbítod a Google felé, akik ehhez előzetesen hozzájárultak. Ez pontosabb statisztikákat fog eredményezni, azonban lényegesen több munkával jár, mivel meg kell oldani gyakorlatban a hozzájárulás kérését, melyhez szükség lehet a weboldal fejlesztésére, a honlapkészítőd segítségére.

A Google Adwords

A Google egy másik szolgáltatása, amely már közvetlenül a marketinggel foglalkozik, a Google Adwords. A szolgáltatás lényege, hogy segítségével a saját honlapodra mutató hirdetéseket tudsz elhelyezni az egyes Google keresésekhez. Fizetni az egyes kattintások után kell, az összeg, amibe kerül, honlaptól, kulcsszótól, ún. „Minőségi mutatótól” függ.

Az Adwords azonban nem csak ilyen hirdetési lehetőséggel rendelkezik, hanem remarketinggel is. Ennek lényege, hogy csak olyan emberek kaphatnak a GDPR szerint remarketing hirdetéseket, akik ehhez hozzájárultak. Az új szabályozás tehát jelentősen lecsökkentheti az Adwords remarketing által nyújtott lehetőségeket.

Hírlevelek

A direkt marketing egyik legnépszerűbb formája a hírlevél. Ahogy a korábbiakból kiderült, ez lesz az a marketing típus, melyet gyökeresen át fog alakítani a GDPR. Korábban bevett gyakorlatnak számított, hogy weboldalakon fel lehetett iratkozni hírlevélre egy email-cím megadásával, sőt, számos cég küldött marketing témájú leveleket korábbi vásárlóinak, anélkül, hogy ők feliratkoztak volna hírlevélre. Ezeknek a gyakorlatoknak az ideje lejárt.

A GDPR szerint csak az kaphat hírlevelet, marketing üzenetet, aki ehhez előzetesen, a GDPR előírásainak megfelelően hozzájárult. Azok a cégek, melyeknek az email-cím listája nem felel meg az új követelményeknek, kénytelenek lesznek a 2018. május 25. előtt hozzájárulást kérni meglévő felhasználóiktól, és törölni azokat, akik ezt nem teszik meg.

Az új szabályok a következők:

  • A feliratkozónak meg kell adnia a nevét és az email-címét is
  • A feliratkozáshoz két checkbox-ra van szükség, az egyikkel a feliratkozást lehet elvégezni, a másikkal az adatvédelmi tájékoztatót kell elfogadni
  • Ezek a checkbox-ok nem lehetnek előre bejelölve, a felhasználónak kell ezt elvégezni
  • A dupla megerősítés nem kötelező, de javasolt (ennek lényege, hogy a felhasználó feliratkozáskor egy megerősítő emailt kap, melyre kattintva bizonyítja, hogy az övé az adott email-cím)
  • Meg kell adni az adatvédelmi tájékoztatóban, hogy ki fog hozzáférni még a megadott adatokhoz (pl. hírlevél küldő rendszer stb.)
  • A leiratkozásnak olyan egyszerűen kell történnie, mint a feliratkozásnak, és jól látható helyen kell lennie, hogy a felhasználó könnyen megtalálja
  • Leiratkozáskor törölni kell a felhasználó adatait minden adatbázisból, nem elég, ha csak nem küldesz neki többet hírlevelet
  • A hozzájárulásokat őrizd meg, hogy bizonyítani tudd őket (ki járult hozzá, mikor, hogyan stb.)

Szeretné, ha új webáruháza megfelelne a GDPR szabályoknak? Készíttesse velünk webáruházát!

Összefoglalás

A GDPR tehát rengeteg módon érinteni fogja a világ vállalkozásait, a magyar cégek közül pedig valószínűleg minden egyes cégnek lépéseket kell tenni a megfeleléshez. Az internet marketing világában a Google Analytics, a Google Adwords és a hírlevél küldés az a három téma, melyekre a legtöbb honlap esetén figyelmet kell fordítani. Ha az itt bemutatott lépéseket megvalósítod, akkor vállalkozásod lépéssel közelebb kerülhet a GDPR-megfeleléshez.

Vissza a listába!