Mi az a chatbot, és milyen előnyei vannak?
A webáruházak, ahogy az internet többi része is, folyamatosan fejlődnek, rendszeresen állnak elő különféle eszközökkel, funkciókkal, melyek segítenek a bevételek növelésében. Az egyik ilyen funkció, amely egyre jobban elterjed a webshopok körében is, a chatbot funkció.
Mi is az a chatbot?
A chatbot egy olyan kommunikációs csatorna, melynek segítségével a webáruház látogatói választ kaphatnak kérdéseikre. A chatbot nagyon hasonló a rendkívül népszerű élő chat funkcióhoz, azonban a vásárlók kérdéseit nem a webáruház ügyfélszolgálata fogja megválaszolni, hanem egy program vagy mesterséges intelligencia. A látogató szemszögéből egy chatbottal történő kommunikáció hasonló, mint egy természetes személlyel történő kommunikáció.
Hogyan működik a chatbot?
A chatbotok működésének lényege, hogy a program próbálja „megérteni” azt, amit a felhasználó ír neki, és megjeleníti azt a választ (az előre elkészített válaszok közül), amelyiket a legjobbnak ítéli a feltett kérdésre. Ahhoz, hogy a chatbot sikeres legyen tehát, minél jobban, pontosabban kell meghatároznia azt, hogy a vásárlók mit is kérdeznek.
Ez a meghatározás általában a feltett kérdésekben található kulcsszavak segítségével fog történni. A kulcsszavakat előre meg kell határozni, valamint hozzájuk kell rendelni a megjelenítendő válaszokat. Akkor jelentkezik probléma, ha a feltett kérdés nem tartalmaz kulcsszavakat, ugyanis akkor ezek a chatbotok nem tudják értelmezni, megválaszolni azt.
Rendelkezésre áll fejlettebb formája is a chatbotoknak, amely mesterséges intelligenciát használ, azonban ezeket a rendszereket még csak a nagyobb cégek, vállalatok engedhetik meg magunknak, az egyszerű webáruházak nem nagyon.
Szeretne több terméket eladni webáruháza segítségével?
A chatbotok előnyei
A jól elkészített egyszerű chatbotok is számos előnnyel rendelkeznek mind a vásárlók, mind a webshop tulajdonosa, üzemeltetője számára. Lássuk, melyek ezek.
24 órás ügyfélszolgálat
A webáruházak jellemzője, hogy a nap minden percében lehet vásárolni, rendelni. Ehhez ideális esetben egy 24 órás ügyfélszolgálatot is biztosítani kell, hogy akinek kérdése van, megkapja rá a választ azonnal. Ha telefonos vagy élő chates ügyfélszolgálata van webáruházadnak, akkor a dolgozók csak munkaidőben fognak tudni segíteni az érdeklődőknek, kivéve, ha 24 órás élő ügyfélszolgálattal rendelkezel. Ezt azonban a legtöbb webshop nem engedheti meg magának.
Alacsonyabb költségek
Chatbot indításával, működtetésével csökkenteni tudsz webáruházad ügyfélszolgálatos kiadásain. Természetesen a telefonos, e-mailes megkeresésekhez szükség lesz ügyfélszolgálatos dolgozókra, de a webshop chat felületét egy program fogja működtetni, aminek csak az elkészítését kell finanszírozni, utána szinte ingyen végzi az ügyfélszolgálati feladatok jelentős részét.
Azonnali válaszadás
Ha egy élő chat van webshopod felületén, akkor munkaidőben is várni kell a vásárlóknak arra, hogy az ügyfélszolgálati munkatárs megválaszolja kérdéseiket. Mivel gyakran egy dolgozó egyszerre több vásárlóval is beszélget, így számítani lehet arra, hogy egy-egy válaszra akár perceket is kell várni. Chatbotok esetén nincs ilyen várakozási idő, ugyanis a chatbot rendszere szinte azonnal értelmezi a feltett kérdéseket, majd pedig megjeleníti a kiválasztott választ a felhasználók számára.
A vásárlók szokásainak vizsgálata
Ahhoz, hogy webáruházad sikeres legyen, szükség lesz arra, hogy minél több információt gyűjts be a látogatókról, vásárlókról. A vásárlók által feltett kérdések az egyik legjobb megoldást jelenti az információszerzésre.
A chatbotok általában úgy készülnek, hogy minden beszélgetést, minden kérdést rögzítenek, így csak ezeknek az adatoknak a kiértékelését kell megoldanod. A rögzített kérdések segítségével meg lehet tudni, hogy milyen termékek iránt érdeklődik egy-egy vásárló, hol tartanak a vásárlási folyamatban, milyen problémáik vannak. A vásárlási folyamat alapján termékeket, szolgáltatásokat tudsz nekik ajánlani, a problémákat pedig meg tudod oldani.
Mindig ugyanazok a válaszok
Ha az ügyfélszolgálati teendőket emberek végzik, akkor a különböző személyek különböző válaszokat adhatnak ugyanarra a kérdésre. Ez a gyakorlatban sokszor azt jelenti, hogy ha a vásárlók nem kapnak szerintük megfelelő választ a kérdésükre, akkor megpróbálják újra felvenni a kapcsolatot egy másik ügyfélszolgálati munkatárssal, hátha nagyobb szerencséjük lesz.
A chatbotok azonban ugyanarra a kérdésre mindig ugyanazt a választ fogják adni, így a vásárlók nem fogják feleslegesen terhelni az ügyfélszolgálatodat, valamint nem lesz negatív élményben sem részük.
Összefoglalás
A webáruházak, az internetes kereskedelem folyamatosan fejlődik, így a webshopok jól teszik, ha lépést tartanak az újdonságokkal, fejlesztésekkel. Az egyik ilyen, egyre népszerűbb újdonság, a chatbot funkció, amely jelentősen megkönnyíti a webáruházas ügyfélszolgálat dolgát, valamint számos előnnyel szolgál a vásárlók számára is.