A popup ablakok használata webáruházaknál
A popupok azok a kis felugró ablakok, amikkel gyakran találkozunk internetezés közben különböző honlapokon: felugranak, ha egy új honlapra érkezünk, ha vásárolni szeretnénk, ha elhagyni készülünk egy weboldalt stb. Ennek megfelelően sokak számára (főleg a gyakorlott internetet használók számára) az első tulajdonság, ami eszükbe jut, hogy mennyire idegesítőek. Van azonban még egy, még fontosabb jellemzőjük: jól működnek, eredményeket hoznak.
Kérje ingyenes ajánlatunkat webáruháza elkészítésére
Mire lehet használni ezeket a popupokat?
Webáruházak szempontjából több célt is meg lehet valósítani velük. Amire figyelni kell, hogy nem szabad túlzásokba esni. Akit nem érdekelnek az ajánlatok, 1-1 ilyen felugró ablakot hajlandó bezárni, azonban, ha folyamatosan ilyenekkel zaklatjuk a látogatókat, könnyen lehet, hogy inkább elhagyják oldalunkat. Ennek megfelelően ki kell választani a fő célt, amit ki szeretnénk hangsúlyozni velük, és azt kell alkalmazni. Ezek a fő célok lehetnek:
Hírlevélre feliratkozók szerzése
Az egyik legnépszerűbb popup felhasználás, hogy email címeket gyűjtünk velük hírlevélhez. Ennek előnye, hogy az email az egyik legjobb konverzióval rendelkező marketing lehetőség webshopok számára. Minél több ember iratkozik fel rá, annál több emberhez tudjuk eljuttatni ajánlatainkat, leveleinket.
Promóciók új látogatóknak
Aki először jár honlapunkon, annak nem tudunk még semmi egyénre szabott popupot megjeleníteni, mivel nincs még adatunk arról, hogy mit is keres. Ennek megfelelően olyan popupot célszerű megjeleníteni számukra, ami az egész webshopra vonatkozik. Ilyenek lehetnek pl. ha ingyenes szállítást kínálunk, vagy nagyobb leárazások vannak webáruházunkban.
Promóciók visszatérő látogatóknak
A visszatérő látogatóknál már előnyből indulunk, mivel tudjuk, hogy ők tisztában vannak webáruházunkkal, cégünkkel, de visszatérnek, de valami miatt mégsem vásároltak még. Ilyenkor is lehet kedvezményt adni felugró ablakok segítségével, ha van adatunk arról, hogy melyik terméket nézik meg, akkor lehet reklámozni azt a terméket, ami iránt valószínűleg érdeklődnek.
Kosárelhagyások csökkentése
Minden webshop küzd a kosárelhagyások problémájával. Erről írtunk már bővebben egy cikket. Jó megoldás az elhagyók számának csökkentésére, hogy amikor ki szeretnének lépni, de van a kosarukban meg nem vásárolt termék, akkor egy felugró ablakban emlékeztetjük a látogatót erre, sőt, akár kedvezményt is adhatunk neki, ha mégis befejezné a vásárlási folyamatot.
A popupok típusai
Ahogy láthatjuk, több célra is lehet használni ezeket a felugró ablakokat, ennek megfelelően az egyes célok egyedi megoldásokat kívánhatnak meg. Ezek a megoldások a következők lehetnek.
- Kilépő popup: Ez az egyik leggyakrabban használt megoldás, akkor jelenik meg az ablak, amikor a látogató elhagyni szándékozik az adott honlapot. Ez a számítógép kurzorának követésével valósítják meg, amikor a kurzor közelít a „bezárás” vagy a „vissza” gombhoz, akkor jelenik meg az ablak.
- Időhöz kötött popup: Lényege, hogy egy bizonyos, előre beállított idő után jelenik meg a popup a látogató számára. Előnye, hogy az után tudunk információkat, promóciókat mutatni a látogatónak, miután már valamennyi időt eltöltött honlapunkon, és rendelkezik az alapismeretekkel, amit ott már megtalált.
- Tartalomhoz kötött: Olyan megoldás, ami csak a webshop egyes aloldalain jelenik meg a látogatók számára.
- Görgetéshez igazított: Ez hasonló az időhöz kötött megoldáshoz, olyanok számára jelenik meg, akik már elkezdték olvasni, feltérképezni az adott honlapot, és több információval rendelkeznek róla, mint az új látogatókat. A különbség, hogy ennél a megoldásnál a megtekintett tartalom függvényében látja a látogató a felugró ablakot. Ez általában hosszabb szövegeknél, blognál, cikkeknél használatos.
Megvalósítási tanácsok
- Ahogy írtuk korábban is cikkünkben, nem szabad túlzásokban esni a popupok használatával, mivel sokak számára ellenszenvesek, így, ha túl sok ilyen megoldást használunk, azzal többet ártunk, mint amennyi előnyt szerzünk velük.
- Előny a minimális megvalósítás. Ez azt jelenti, hogy csak a feltétlenül szükséges adatokat kérjük feliratkozáskor, valamint egy rövid, lényegre törő üzenetet jelenítsünk csak meg, nem sokan fognak végigolvasni egy több tíz soros szöveget, ha éppen elhagyni készülnek egy honlapot, webshopot.
- Ne menjen a webshop sebességének rovására a popup, mivel ez a keresőoptimalizálás és a felhasználói élmény szempontjából egyaránt hátrányos lehet.
- Mindenképpen teszteljük a kitalált popupokat élesítés előtt, hogy milyen hatással vannak a látogatók viselkedésére, meg fognak-e felelni arra a célra, amit el szeretnénk érni velük.
Összefoglalás
A popup ablakokkal kiváló eredményeket lehet elérni, ha figyelünk az észszerű, felhasználóbarát kialakításukra. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy vegyük figyelembe, hogy milyen előnyökkel jár a felhasználók, látogatók számára, amikor megjelenítünk nekik egy-egy ilyen kis ablakot. Ha találunk ilyen előnyöket, akkor valószínűleg jó úton járunk a megvalósításban.