Vásárlói vélemények kérése webáruházra
A vásárlói vélemények megjelenítése az egyik legjobb megoldás webshopok számára, hogy új eladásokhoz jussanak. A vélemények megjelenítéséhez azonban szükség van arra is, hogy először a látogatók, vásárlók véleményeket írjanak. Cikkünkben arról lesz szó, hogy milyen lehetőségek vannak arra, hogy rávegyük a korábbi vásárlókat, hogy értékeljék webáruházunkat, vagy pl. a megvásárolt termékeket.
Miért fontos a korábbi vásárlók véleménye?
A webáruházak (főleg a kisebb, kevésbé ismert webshopok) egyik legnehezebb feladata, hogy meggyőzzék a látogatókat arról, hogy érdemes nekik az adott webshopból vásárolni. Erre az egyik legjobb megoldás, ha a látogatók láthatják, hogy a korábbi vásárlók, ügyfelek milyen véleménnyel vannak a szolgáltatásról.
Elégedett vásárlók
Amit nem szabad elfelejteni, hogy nem elég csak véleményeket kérni, azoknak olyanoknak kell lenni, melyek hozzájárulnak az eladásokhoz. Ez azt jelenti, hogy szükség van arra, hogy a vélemények (de legalábbis nagy részük) pozitív legyen. Természetesen jó eséllyel elő fog fordulni, hogy valaki negatív véleménnyel van a tranzakcióról, vagy valamely részéről. Ezeket sem szabad törölni az oldalról, mivel a negatív vélemények hiánya olyan érzést kelthet a látogatókban, hogy át akarják őket vágni a rengeteg pozitív véleménnyel.
A megjelenített vélemények tehát legyenek mindenképpen változatosak, valamint természetesek. A vásárlóknak jó érzékük van ahhoz (főképp azoknak, akik egy kicsit is jártasak az internet világában), hogy kiszűrjék a nem természetes véleményeket. Ez azt jelenti, hogy valószínűleg nem lesz az jó megoldás, ha a webshop tulajdonosa, alkalmazottai saját maguk gyártanak véleményeket, és azok nem igazi vásárlóktól érkeznek.
A véleményadás elősegítése
Azt gondolhatnánk, hogy elég, ha megadjuk a lehetőséget a vásárlóknak arra, hogy véleményezzék a tranzakciót, és ők ezt fogják tenni. A valóságban ez azonban nem ilyen egyszerű, mivel nem sokan szeretnek olyan dologra időt pazarolni, amiből neki nem lesz előnye, főleg az interneten, ahol minden másodperc számít.
Ennek megfelelően mindent meg kell tenni, hogy a vásárlók minél kevesebb idő alatt tudjanak véleményt írni, sőt, akár ajándékokat, kedvezményeket is ajánlhatunk fel, egy-egy vélemény írásáért cserébe.
Az olyan vásárlók számára, akik nem szeretnének sok időt eltölteni a válaszadással, célszerű kialakítani egy számozásos értékelést (pl. 1-5-ig), hogy pár másodperc alatt kész legyenek, de mégis hozzájáruljanak a véleményekhez.
További jó lehetőség, ha a vásárlás után néhány nappal küldött emailben kérjük meg a vásárlót, hogy értékelje a vásárlást, valamint a megvásárolt terméke(ke)t. Célszerű előre jelezni neki, hogy a véleményezés gyorsan történik, néhány kattintás plusz a vélemény megírása, és kész is. Ha a várható időt tudja előre a vásárló, akkor el tudja dönteni, hogy van-e ennyi ideje a vélemény megírására.
A pozitív vélemény elősegítése
Ahogy írtuk egy korábbi bekezdésben, minél több természetes, pozitív vélemény szerzése a cél. Ennek megfelelően azokat a lehetőségeket kell előnyben részesíteni, melyek valószínűleg jó véleményt jelentenek a webáruház számára.
Erre jó megoldás, ha visszatérő vásárlóktól kérünk véleményt. Az ilyen vásárlók valószínűleg jó véleménnyel vannak cégünkről, mivel visszajöttek vásárolni. Emellett nem csak a vásárlások számáról, hanem azok értékéről is lehet következtetni arra, ha valaki elégedett. Aki többször költ el több tízezer forintot webshopunkban, az valószínűleg elégedett a szolgáltatással.
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy valaki, aki először vásárol a webshopban, mondjuk néhány ezer forintért, nem lesz jó véleménnyel a vásárlásról, azonban kisebb az esély ilyen esetekben a pozitív értékelésekre.
A beküldött vélemények felhasználása
Ha beszereztük a szükséges véleményeket, akkor azokat olyan formában kell megjeleníteni, hogy a bizonytalan látogatókat meg tudjuk győzni arról, hogy nálunk vásároljanak. Erre jó megoldás a számok használata.
Konkrét számok megjelenítése
A számok használatához hozzátartozik a korábban megemlített 1-5-ig történő értékelés, valamint a számok használata egyéb helyeken is. Mivel nem mindenki olvas el minden véleményt vásárlás előtt, ezért lehetőséget kell biztosítani arra, hogy valamilyen módon szűrni lehessen a vélemények között. Erre jó megoldás az 1-5-ig történő értékelések közötti arányok megjelenítése (pl. az 5*-os értékelések az összes vélemény 70%-át teszik ki stb.). Minél több ilyen konkrét számot jelenítünk meg, annál könnyebb meggyőzni a látogatót.
Hiteles vásárlók jelölése
Fontos, hogy a látogatók tudják, hogy az értékelések biztosan olyan emberektől érkeztek, akik megvásárolták az adott terméket, vagy vásároltak az adott webshopból. Ennek megfelelően amikor lehetőség van rá, igazolni kell, hogy melyik vélemény érkezett ilyen emberektől.
Keresés a vélemények között
Gyakran előfordul, hogy a termék iránt érdeklődő nem az átfogó véleményekre kíváncsi, hanem a termék valamilyen tulajdonságára. Az ilyen véleményeket úgy tudja a legegyszerűbben megtalálni, ha lehet keresni szavakra, kifejezésekre a beküldött értékelések között. Ilyen esetekben, aki arra kíváncsi, hogy egy fejhallgató vezetéke mennyi időt bír, vagy hogyan szűri a zajt, az könnyen rátalál azokra a véleményekre, melyek ezekről a tulajdonságokról szólnak.
Vizuális megjelenítések
Ahogy írtuk már korábban, nem mindenki szeret sok időt tölteni a vásárlással, vagy a vélemények elolvasásával. Éppen emiatt érdemes olyan megjelenítést is alkalmazni, mely a fontos tulajdonságok alapján értékeli a termékeket, pl. táblázatos, vagy diagram formátumban.
Összefoglalás
A vásárlói vélemények megjelenítése kiváló megoldás arra, hogy a bizonytalan látogatókat rávegyük arra, hogy webáruházunkban vásároljanak. Ha ezeket a véleményeket céltudatosan gyűjtjük és jelenítjük meg a látogatók számára, akkor még több eladáshoz, bevételhez juthatunk használatukkal.