Webáruház indítás lépésről lépésre

6

Az online kereskedelem népszerűsége évek óta folyamatosan növekszik, és várhatóan a jövőben is egyre többen fognak az internetről rendelni, vásárolni. Mivel a kereslet nagyon nagy, így egyre többen szeretnének webáruházat indítani. Ha Te is webáruház indításán gondolkodsz, akkor cikkünkben bemutatjuk, hogyan működik a webáruház indítás, lépésről lépésre.

Webáruház indítás lépésről lépésre

A termékek megválasztása

A legelső, és talán legfontosabb lépés, hogy meghatározd, milyen termékeket fogsz árulni webshopoddal.

Ha már megvannak a termékeid

Sokaknak már megvan a terméke, amit árulni szeretnének, pl. rendelkeznek már fizikai bolttal, üzlettel, vagy csak most kezdik el a kereskedelmet, de már megvan, hogy milyen termékeket árulnak, honnan fogják azokat beszerezni stb. Ha ezek már meghatározásra kerültek, akkor sokkal egyszerűbb lesz a webáruház indítása.

Ha még nincsenek meg a termékeid

Ha még nincs meg a terméked, akkor javasolt ezzel kezdeni, nem belevágni egy webshop készítésbe. Ennek az oka egyszerű, a webáruházat gyakran több szempontból is a termékekhez kell majd igazítani. Ha nincsenek meg a termékek, akkor nincs mihez igazítani a webshopot, így a végeredmény nem biztos, hogy tökéletes lesz.

A termékek kiválasztása hasonlóan történik, mint fizikai üzletek, offline kereskedelem esetén. Amiket el kell dönteni, meg kell határozni a termékekkel kapcsolatban:

  • Honnan fogod a termékeket beszerezni. Legtöbben a nagykertől történő beszerzést választják, de akár saját magad is gyárthatod termékeidet, vagy egy másik céggel is gyártathatod. Bármelyiket is választod, a következő kérdéseket kell végiggondolni a módszerrel kapcsolatban.
  • Mennyiért lehet a termékeket beszerezni, előállítani? Valószínűleg olyan webáruházat szeretnél indítani, amely profitot termel. Ilyet pedig csak akkor lehet készíteni, ha megfelelő árban tudod beszerezni a termékeket.
  • Mennyiért lehet a termékeket eladni? Ahogy a beszerzési ár is, úgy az eladási ár nagyon fontos a (webáruházas) kereskedelem szempontjából, ugyanis – kicsit leegyszerűsítve – a kettő különbsége fogja megadni a lehetséges profitot. A lehetséges eladási ár meghatározásához szükség lesz konkurenciaelemzésre.

Saját webáruház készítés vagy webáruház bérlés

Ha megvannak a termékek, el lehet kezdeni a webshopot tervezni. A tervezés első lépéseként el kell dönteni, hogy saját webáruházat szeretnél, vagy webshopot bérelnél inkább. Röviden összefoglaljuk a két lehetőség előnyeit.

A saját webáruház előnyei:

  • Egyedi, saját tulajdonú a webáruház, nem fogsz a fejlesztői csapattól függeni, adott esetben akár el is viheted a webshopot máshova, másik fejlesztőhöz
  • Bármilyen egyedi funkció, baráti árakon. Olyan webáruház készül, olyan funkciókkal, amilyet szeretnél. Ha egyedi ötleteit, kéréseid, igényeid vannak, azok is megvalósíthatók. Természetesen az egyedi kérések bérelhető webáruházak esetén is megvalósíthatók, de általában jóval magasabb költségek mellett.
  • A saját, egyedi webshopok általában nem sablonokkal készülnek, hanem egyedi, személyre szabott design alapján. Nem kell tehát attól félni, hogy webáruházad olyan lesz, mint több másik is az interneten.
  • Hosszú távon gazdaságosabb, nincsenek magas havi költségek. Amikor egy saját webáruház elkészül, akkor onnantól az a webshop működtető tulajdona. Havi költségként csak a tárhely és a karbantartás árával kell számolnod, amik nem fognak havi tízezrekbe kerülni.

Saját webáruház indítás

A webáruház bérlés előnyei:

Pillanatok alatt elindítható, minimális költségek mellett (vagy akár ingyen is). Néhány kattintás, és a termékek feltöltése után a legtöbb bérelhető webshop 10-14 napos próbaidővel befizetés nélkül is elindítható. Ebben a 2 hétben vásárlókra ne nagyon számíts, de megismerkedhetsz egy webáruházzal, és azzal, ami mögötte van, költségek nélkül.

Mivel általában sablon webáruházról van szó, így az esetleges hibák a webshopoknál egyszerre több helyen is jelentkeznek, így gyorsabb lehet a hibajavítás.

Számos különböző funkció is van az egyes csomagokban, akkor is, ha induláskor nincs rájuk szükséged. Ez persze hátrány is lehet, ugyanis, ha később sem lesz, akkor feleslegesen fizetsz értük.

Bérelt webáruház esetén sokkal kevesebb a mozgástér, valamint a bérelhető webshopok tesztelhetők költségek nélkül, így a saját, egyedi webáruház készítést mutatjuk be részletesen a továbbiakban.

Ajánlatkérések, a webáruház készítő választása

Egyedi, saját webáruház készítés esetén érdemes több webshop készítőt és weboldalukat felkeresni, ajánlatot kérni tőlük. Sok webshop készítő nem is tünteti fel az árakat weboldalán, vagy csak tájékoztató jellegű árakat ír ki, így az internetes keresés sem biztos, hogy segíteni fog, csak a személyes ajánlatkérés.

Az ajánlatkérések általában úgy zajlanak, hogy a megbízó felveszi a kapcsolatot az egyes webshop készítőkkel, mindenkinek elmondja, hogy milyen elképzelései, igényei vannak, majd pedig a webáruház készítő ezek alapján összeállít egy ajánlatot, ami tartalmazza az elkészítés költségeit, valamint azt is, hogy várhatóan mikorra fog elkészülni a webshop.

A nyertes ajánlat kiválasztása után történhet a szerződéskötés, majd pedig a tervezés, készítés.

A domain név kiválasztása

A domain név az a „cím”, amin a böngészőbe beírva elérik majd a felhasználók a webshopot. Nagyon fontos a domain név megfelelő megválasztása, ugyanis később lecserélni ugyan egyszerűen lehet, de a következményei a keresőoptimalizálás szempontjából komolyak lehetnek.

A domain név általában vagy márkaneves vagy a keresőoptimalizálás miatt kulcsszavas szokott lenni. Ha még nem tudod, hogy mi legyen a webáruházad domain neve, a fejlesztő segíteni tud a kiválasztásban.

Az egyedi design elkészítése

A saját webáruházak nagy előnye, hogy általában mindegyik egyedi designnal készül. Az egyedi design az előre megbeszélt igények, elképzelések alapján készül, gyakran több módosítási körrel. A módosítási körök végén lesz egy olyan végleges design, amely illeszkedik a termékekhez és az elképzelésekhez is, valamint a design alapján el lehet kezdeni a programozást, a webshop elkészítését.

A programozás

A programozás azt a folyamatot jelenti, amikor az elfogadott design alapján a webáruház készítő cég elkészíti magát a webshopot. A programozás után tehát egy kép (a design) helyett már a működő webshopot fogod látni. A webshop úgy fog kinézni, ahogy a design nézett ki, és úgy fog működni, olyan funkciói lesznek, amilyenek a szerződésben el lettek foglalva.

A programozás során elkészül maga a webáruház is, valamint a funkciók is kivitelezésre kerülnek. Össze lehet kötni webshopokat számlázó programmal, raktárkészlet-kezelővel, a bankkártyás fizetési lehetőség elkészül stb.

Termékfeltöltés, tartalomfeltöltés

A webáruház termékek nélkül még nem webáruház, így a termékfeltöltés lesz a következő teendő. A termékek feltölthetők manuálisan is, de lehetőség van csv-ből történő tartalomfeltöltésre is. A csv fájlok használata általában nagy mennyiségű termék esetén előnyös, de sokan szívesebben használják kevés termék esetén is ezt a megoldást webáruházuk karbantartására.

A tartalomfeltöltéshez tartoznak a termékek is, de egyéb más információkat, szövegeket is el kell készíteni. Ezt sokan elfelejtik, pedig nagyon fontos pl. az adatvédelmi tájékoztató, az ÁSZF és az olyan szöveges oldalak, mint a bemutatkozás minden webáruház esetén. Az ilyen oldalaknak az egyik feladata, hogy a jogszabályi kötelezettségeknek megfeleljen a webáruház, a másik pedig az, hogy segítség a tájékozódást a vásárlók számára.

Látogatói statisztikák, visszajelzések

A webshop elindítása előtt érdemes telepíteni a Google két ingyenes szolgáltatását, a Google Analytics és a Google Search Console szolgáltatásokat. Ezeket néhány perc hozzáadni a webáruházhoz, és rengeteg hasznos információval fognak szolgálni a látogatókról, azok viselkedéséről, valamint a webáruház a Google keresőben történő megjelenéséről.

Mindenképpen javasolt az indulás előtt, vagy az indulással egy időben elindítani ezeket a szolgáltatásokat is, ugyanis visszamenőleg nem fognak adatokat szolgáltatni, csak a telepítés pillanatától.

Az webáruház indítása

Ha minden elkészült, és a tesztelés sem hoz problémákat, akkor elindítható a webáruház.

Látogatók szerzése, a keresőoptimalizálás és a fizetett hirdetések

A webshop elindítása után sem szabad hátradőlni, ugyanis látogatókat, vásárlókat kell szerezni. Erre több lehetőség is van, a legnépszerűbbek a keresőoptimalizálás és a fizetett hirdetések.

A fizetett hirdetések azok, amik azonnali látogatókat fognak jelenteni, azonban, ahogy a nevük is mutatja, fizetni kell ezekért a látogatókért. Általában a Google Ads és a Facebook hirdetések rendszerét jelentik ezek a hirdetések. Webshopok számára használható a Google Shopping, amely hasonló az Ads szöveges hirdetéseihez, de képes hirdetéseket, termékeket lehet vele a Google keresőjében megjeleníteni.

Amire nagyon oda kell figyelni a fizetett hirdetések esetén, hogy a cél nem az, hogy látogatókat szerezz, hanem az, hogy vásárlókat. Látogatókat szerezni egyszerű fizetett hirdetéssel, mert bármire lehet hirdetni, olyan kifejezésekre is, melyek nem kapcsolódnak webáruházadhoz. Ez azonban pénzkidobás.

A keresőoptimalizálás lényege, hogy olyan változtatásokat, javításokat, optimalizálásokat kell a webáruházon elvégezni, melyek hatására a webshop feljebb jön a Google keresőjében. Ez a folyamat lassabb, azonban hosszabb távú eredményt, látogatókat jelent. Keresőoptimalizálás esetén azonban szinte minden olyan kifejezésre érdemes optimalizálni, ami egy kicsit is kapcsolatos webáruházaddal, ugyanis a SEO-val szerzett látogatók „ingyen” vannak, így minden így megszerzett látogató számít.

Ideális esetben a fizetett hirdetéseket és a keresőoptimalizálást is érdemes a webáruház indítása után használni, hogy maximálisan ki tudd használni az online marketing előnyeit, és minél több vásárlót tudj szerezni.

Egyéb marketing eszközök

Nem csak a SEO és a fizetett hirdetések alkalmasak látogatók szerzésére, hanem számos másik marketing eszköz is. Ilyenek pl. a Facebook oldal, Instagram oldal létrehozása. Facebook oldalra szinte minden webáruháznak szüksége van, ugyanis ez a fő közösségi oldal a világon, hazánkban is rengetegen használják nap mint nap.

Az Instagram egy főleg a képekre épülő közösségi oldal, így kiválóan alkalmas webáruházak számára termékek népszerűsítésére. Különösen a divat webshopok kedvelik, de témától, termékektől függetlenül minden webáruház tulajdonos előnyt tud szerezni egy saját Instagram oldallal.

Webáruház indítás

Vissza a listába!