Webáruház készítés: a megfelelő üzleti modell kiválasztása
Amikor saját webáruházad készítését tervezed, rengeteg fontos döntést kell meghoznod. Ezek közül a legfontosabb döntések nem csak a webshopot, hanem az üzleti modelled is meghatározzák majd a későbbiekben. Cikkünkben ezeket a döntéseket fogjuk felsorolni és bemutatni, hogy mindenki a saját elképzeléseihez tudja alakítani vállalkozásához, webáruházát.
Üzleti modellek
Az üzleti modellek két fő csoportja:
- B2B: business-to-business (üzlet és üzlet közötti kereskedelem, nagykereskedelem)
- B2C: business-to-consumer (üzlet és személy közötti kereskedelem, kiskereskedelem)
A két csoportot tehát az különbözteti meg, hogy kinek szeretnéd árusítani termékeidet.
Nagykereskedelem (B2B)
A nagykereskedelem lényege, hogy vállalkozásod másik cégek, vállalkozások számára árulja termékeit, szolgáltatásait. Ennek előnyei, hogy általában nagyobb tételben és gyakrabban lehet eladni, azonban az árnak nagy szerepe van az eladásokban.
Kiskereskedelem (B2C)
A kiskereskedelem lényege, hogy közvetlenül a végső fogyasztó számára árusítasz, aki a termékeket, szolgáltatásokat használni fogja. Ez az elterjedtebb üzleti modell, és általában erre gondol mindenki, amikor meghallja a webáruház, webáruház készítés kifejezéseket.
Mit szeretnél árulni?
A következő csoportosítási mód, hogy milyen típusú termékeket, szolgáltatásokat szeretnél árulni webáruházadban. Ezek lehetnek:
- Fizikai termékek
- Digitális termékek
- Szolgáltatások
Fizikai termékek
A webáruház szóról legtöbb embernek egy olyan internetes felület jut eszébe, amely fizikai termékeket árul. Az ilyen típusú webshopok teszik ki a webáruházak jelentős részét, hátrányai, hogy ezeket az eladásra szánt termékeket tárolni, szállítani kell, melyek nem csak ezzel a két folyamattal járnak, hanem biztosításokkal, megrongálódással is, amik majd lejönnek a profitból.
Digitális termékek
A digitális termékek nagy előnye, hogy nem kell őket tárolni, kiszállítani. Ezek lehetnek szoftverek, zenék, könyvek, videók, képek, filmek, podcastok stb. A legnagyobb hátrányuk a kalózkodás (jogosultság nélkül is könnyen továbbadhatók), viszont egy digitális termék rengetegszer tovább adható, így egyszer kell csak elkészíteni, és minimális munkával megsokszorozható, ha arra van igény.
Szolgáltatások
A harmadik nagy csoport a szolgáltatások csoportja. Ilyenek lehetnek tanácsadások, konzultációk, webáruház készítés, webfejlesztés, szövegírás stb. Előnyük, hogy könnyedén lehet ezeket a szolgáltatásokat emberekhez eljuttatni, hátránya, hogy ezek általában a szolgáltatást ajánlók idejében vannak maximalizálva (csak annyi webáruház készítést lehet eladni, amennyi időd van megcsinálni azt).
Termékek beszerzése
A fizikai termékek beszerzése négy nagy csoportra osztható:
- saját magad készíted el őket
- valaki legyártja neked
- nagykereskedelmi beszerzés
- dropshipping webáruház készítése
Saját magad készíted
Ez a megoldás általában olyan termékeknél kerül alkalmazásra, melyeket hobbiból készítenek. Legyen szó ékszerekről, divat termékekről, kézzel készült telefontokokról, a készítő saját magad szabályozza a minőséget, hogy mit készít el. Hátránya, hogy időigényes, és ha megnövekszik az igény, váltani kell másik módszerre a tömeggyártáshoz.
Gyártás
Egy másik lehetőség, ha találsz valakit, aki legyártja neked a termékeket. Ez természetesen költségesebb, mint a saját készítés, viszont könnyen növelhető a termékek száma igény esetén. A minőség ellenőrzése bár nem olyan könnyű, mint saját készítés esetén, de a gyártó azt csinálja, amit kérnek tőle, szóval lesz beleszólásod így is.
Nagykereskedelmi beszerzés
A nagykereskedelem egyszerű folyamat, a lényege, hogy az eladni kívánt termékeidet közvetlenül a gyártótól, vagy egy másik vállalkozástól vásárolod. Mivel nagy tételben vásárolsz, így általában kedvezményes áron juthatsz hozzá ezekhez a termékekhez.
A nagykereskedelem jellemzője, hogy nincs beleszólásod a termékek minőségébe (csak abba, hogy megveszed-e őket vagy sem), viszont így nem kell időt és energiát vesztegetni termékek fejlesztésére, mivel azt már megtették előtted. Hátránya, hogy előfordulhat, hogy minimális rendelési mennyiséggel kapod meg a termékeket, tehát nem biztos, hogy tudsz kis mennyiségben termékeket beszerezni.
Dropshipping webáruház
A dropshipping webáruház lényege, hogy olyan termékeket árulsz webáruházad segítségével, amiket nem birtokolsz. Az előző linken írtunk róla bővebben.
Miben szeretnél versenyezni?
Nem elég csak kitalálni, hogy mit szeretnél árulni, hogy fogod azokat a termékeket beszerezni, és webáruházat készíteni, ki kell találni azt is, hogy fogsz előnyt szerezni a konkurenciához képest.
Ár
Induló webshopok, cégek számára általában nem ez a legjobb megoldás arra, hogy a nagyobb végek elé kerüljenek, mivel azok a több eladás miatt kisebb haszonnal tudnak operálni. Emellett a folyamatos árcsökkentés-verseny a profit csökkenéséhez vezet.
Minőség
Ha minőségben szeretnél a konkurencia elé kerülni, akkor ennek feltétele a jobban elkészített, minőségi termék. Ez jó lehetőség lehet a versenyben a többiek megelőzésére, mivel a vásárlók általában jobb, tovább tartó termékeket keresnek.
Választék
Jó megoldás lehet, ha széles választékkal akarsz a többiek elé kerülni, mivel a látogatók tudni fogják, hogy bármit is keresnek majd, nálad meg fogják találni, így akkor is szívesen látogatják webáruházad, ha nincsenek konkrét elképzeléseik arról, hogy mit szeretnének vásárolni. Hátránya, hogy a több terméknek nagyobb raktár szükséges, ha nem dropshippinggel foglalkozol.
Szolgáltatások
Induló vagy kisebb webáruház számára nehéz lehet szolgáltatásokkal előnyt elérni, de lehet élni olyan lehetőségekkel, mint az ingyenes szállítás, 0-24 órás ügyfélszolgálat, könnyű visszaküldési garancia.
Ha vállalkozást vagy webáruházat szeretnél indítani, akkor remélhetőleg cikkünk segítséggel szolgált ahhoz, hogy az minél sikeresebben, zökkenő mentesebben menjen.