Webáruház marketing: az első e-mail fontossága
Manapság, amikor rendkívül nagy a verseny a hasonló webáruházak között, minden alkalmat meg kell ragadni arra, hogy webáruházad látogatóit, felhasználóit, vásárlóit maradásra, későbbi vásárlásra bírd. Az egyik ilyen megoldás az első e-mail, amit az ügyfelek számára kiküldesz. Ez lehet többféle e-mail is, pl. regisztráció utáni e-mail, hírlevél feliratkozás utáni e-mail, első vásárlás utáni üzenet.
Miért fontos az első e-mail?
A webáruháztól kapott első e-mail sajátossága, hogy ezt fogja legnagyobb valószínűséggel megnyitni az ügyfél, és hatással van a további e-mailek megnyitási arányára is. Ennek megfelelően törekedni kell arra, hogy úgy legyen megtervezve és kivitelezve az első üzenet, hogy minél több értéket képviseljen a webshop szempontjából.
Mivel csak akkor tudsz üzenetet küldeni valakinek, ha már valamilyen módon kapcsolatba lépett veled (feliratkozott, regisztrált, vásárolt), így az első lépésen már túl vagy, a vásárló érdeklődését már felkeltetted. Arra kell rávenned, hogy leadja az első rendelését, vagy rendelés utáni e-mail esetén újra vásároljon nálad.
A regisztráció utáni e-mail
Ha van lehetősége a vásárlóknak profil készítésére, akkor a regisztráció után mindig várnak egy e-mailt, ami a sikeres regisztrációt erősíti meg. Ebben gyakran szokott érkezni egy megerősítő link, amire kattintva bizonyítani tudja a felhasználó, hogy létező e-mail címet adott meg.
A regisztráció mellett azonban már itt el lehet kezdeni a marketinget. Az üdvözlő e-mailbe olyan információkat is bele lehet tenni, mint az akciók, kedvezmények rövid bemutatása, a webshopod előnyeinek felsorolása (pl. ingyenes szállítás, gyári termékek, a visszaküldési határidő).
Mindezek mellett be lehet linkelni a webáruház információs, GYIK oldalát, melyekre kattintva a felhasználó könnyedén vissza tud jutni a webshop felületére, ha kérdése van a rendeléssel, szállítással, fizetéssel, ott megtalálja.
Az első gondolata szinte minden webshopnak az, hogy az első e-mailbe termékeket is tudjon tenni, azonban, mivel még nem lehet tudni semmit az adott felhasználóról, így, ha mindenképpen termékeket szeretnél reklámozni, érdemes csak általános termékeket, kategóriákat küldeni először.
További kiváló megoldás webshopod közösségi média elérhetőségeinek megjelenítése. Gyakran a felhasználó nem szeretne regisztráció után azonnal rendelni, de a közösségi média oldalakon így is kapcsolatban tud maradni webshopoddal.
A vásárlás utáni e-mail
Nem minden webáruházban kötelező vásárlás előtt regisztrálni, és vannak olyan webshopok is, ahol az első vásárlás jelenti egyben a regisztrációt is. Ilyen esetekben arra kell törekedni, hogy a későbbiekben is visszatérjen a vásárló webshopodhoz.
Hasonlóan a regisztrációhoz, a rendelés után is elvárja a vásárló, hogy kapjon egy megerősítő üzenetet a sikeres vásárlásról. Minden leadott rendelés egy kis izgalommal, aggódással szokott járni. Jól kitöltöttem az adatokat? Beérkezett a rendelésem? Sikeres volt a fizetés? Biztosan jó termékeket rendeltem meg? Biztosan jó szállítási, számlázási információkat adtam meg? A rendelést visszaigazoló e-mail ezt az aggodalmat csökkenti, szünteti meg.
Ha azt akarod, hogy a lehető legjobb élménnyel gazdagodjon a vásárló, akkor egyéb dolgokat is célszerű az e-mailbe tenni. Ilyenek pl. linkek a termékkövetéssel, szállítással kapcsolatos információkra, az ügyfélszolgálat elérhetőségeire, a visszaküldési feltételekre, a garanciális információkra. Ezek a tipikus olyan webáruházas aloldalak, melyek a rendelés után felmerülő kérdéseket válaszolják meg.
Mivel ilyenkor már túl van a felhasználó a vásárláson, így a rendelés utáni e-mailbe egyéb termékeket nem tudsz tenni, ilyenkor a minden igényt kielégítő információkkal lehet azt elérni, hogy a későbbiekben is visszatérjen a vásárló.
Hírlevélre történő feliratkozás
A harmadik csoport, amikor először kaphat e-mailt egy felhasználó webshopodból, ha feliratkozik hírleveledre. Ennek előnye, hogy a hírlevélre kimondottan valamilyen értékes információ reményében iratkoznak fel általában az emberek, így itt bátran lehet nekik termékeket, aloldalakat bemutatni.
A hírlevélre történő feliratkozásnál szintén felmerülhet az e-mail cím megerősítés kérése, mint regisztráció során. Ezen kívül azonban minden további tartalom a további kapcsolattartásra, a vásárlás elősegítésére irányulhat.
A hírlevél tárgya és feladója legyen barátságos, tűnjön biztonságosnak. Rengeteg spam levelet kaphatnak emberek egy-egy nap, így el kell érni, hogy amikor webáruházad e-mailje megjelenik a fiókban, ne tűnjön úgy, mintha a spam levelek közé tartoznak. Szintén figyelni kell arra, hogy feliratkozás után legkésőbb néhány perccel érkezzen meg az üdvözlő e-mail, mivel ez jelentősen növeli a megnyitási arányt.
Az e-mail tartalma legyen személyre szabott (a feliratkozás során használt nevet használhatod). Az első hírlevél általában egy rövid bemutatkozást szokott tartalmazni, valamint olyan tartalmakra, cikkekre mutató linkeket, melyek alapján tudni fogja a feliratkozó, hogy mire számíthat a további e-mailek során, milyen előnye származik abból, ha rendszeresen figyeli a hírleveledet.
Sok webshop csinálja, hogy a feliratkozáshoz egyből jár egy kupon, kedvezmény, amit az első vásárláshoz fel lehet használni. Ez jó lehetőség arra, hogy a még bizonytalan potenciális vásárlókat meggyőzd a rendelésről. Arra kell csak figyelni, hogy a kedvezmény lehetőleg záros határidőn belül legyen felhasználható (néhány hét, esetleg hónap), nehogy a későbbiekben olyan probléma lépjen fel, hogy mondjuk egy év múlva akarja valaki felhasználni a kedvezményét.
Nem csak információkat, hanem termékeket (pl. akciós vagy legnépszerűbb termékeket) is lehet a feliratkozás utáni üzenetbe tenni, melyek segítségével el tudja kezdeni a böngészést a felhasználó, és akár egyből vásárolhat is.
Összefoglalás
Amikor webshopod látogatói annyira érdeklődnek már termékeid, szolgáltatásaid iránt, hogy kapcsolatba lépjenek webshopoddal, és e-mailt küldesz nekik, akkor célszerű ezt az első, üdvözlő e-mailt úgy kialakítani, hogy felkeltsd még jobban a felhasználó figyelmét, vagy egyből vásárlásra tudd bírni. A cikkünkben bemutatott három üdvözlő e-mail segítségével minden új felhasználót meg lehet szólítani, és növelni lehet webáruházad bevételeit segítségükkel.