Webáruház üzemeltetés: az ajándékkártyák kihasználása
A webshopok egyik legfontosabb feladata, hogy folyamatosan új vásárlókat tudjanak szerezni, valamint, hogy új emberekkel ismertessék meg a webáruházat, akik aztán később vásárolni fognak tőlük. Erre az egyik lehetőség az ajándékutalvány, amely vásárlást és új látogatót jelenthet egyszerre. Bejegyzésünkben tippeket, tanácsokat fogunk adni webáruházak részére, hogy ki tudják használni az ajándékkártyák által nyújtott lehetőségeket.
Az ajándékkártyák típusai
Megkülönböztethetünk kétféle ajándékkártyát:
- Kupon: a webshop „ingyen” adja vásárlóinak, látogatóinak
- Ajándékutalvány: a vásárlók veszik meg ajándékba ismerősüknek, barátjuknak, rokonuknak
A két megoldás célja eltér egymástól, lássuk őket külön-külön.
Az ajándékkuponok
Mivel sokkal olcsóbb megtartani egy régi vásárlót, mint egy újat megszerezni, így a webáruházaknak törekedni kell arra, hogy már meglévő vásárlóik kedvében járjanak. Erre kiváló megoldás a kuponok használata, mivel jelentősen hozzájárulnak a vásárlói bizalom megteremtéséhez, valamint növelik az eladásokat, bevételeket is.
A kuponok lényege, hogy valamilyen módon olcsóbbá teszik a vásárlást az emberek számára. Számos olyan alkalom van, amikor lehet kupont osztogatni. A legnépszerűbb megoldás, ha születésnapra, rendelés mellé ajándékozod a kupont, vagy be nem fejezett rendelés leadását ösztönzöd vele.
Amire figyelni kell, hogy minden esetben legyen valamilyen lejárati ideje, amin belül le kell vásárolni, mivel ez elősegíti a vásárlást, köszönhetően annak, hogy fel nem használás esetén lemarad a vásárló az ajándékról.
Az ajándékutalványok
Az ajándékutalványok lényege, hogy egy vásárló veszi meg őket, és ajándékozza valakinek, aki utána le tudja vásárolni az adott összeget webáruházadban. Ez a megoldás különösen előnyös, ugyanis két legyet lehet vele ütni egy csapásra. Biztos vásárlást jelent, mivel a megvásárolt kupont egyből ki kell fizetni, akkor is, ha később mégsem használja fel, aki kapja. A másik előny, hogy új vásárlókat lehet vele szerezni gyakorlatilag minimális ráfordítással, akik aztán akár visszatérő vásárlók is lehetnek a jövőben.
Ahhoz, hogy az ajándékutalvány sikeres legyen, oda kell figyelni a program megvalósítására. Lássuk, hogy ez mit jelent a gyakorlatban.
Elektronikus utalványok
Részesítsd előnyben az elektronikus ajándékutalványokat, mivel jelentősen jobb eredményeket lehet velük elérni, mint a papír alapon kiküldött megoldásokkal. Ennek okai egyszerűek: sokkal könnyebb őket felhasználni, mivel egy e-mailben kapott kupon kódot egyszerűen be lehet másolni a webshop felületére; lehetőséget nyújt az utolsó pillanatos vásárlásokra is (nem kell pl. az ünnepek előtt két héttel megvásárolni, hogy időben megérkezzen).
Papír alapú utalványok
Ha mégis van lehetőség papír alapú utalványok ajándékozására is, akkor kötelező a gyors kiszállítás. Ha két hétig tart, amíg a kapó fél kézhez kapja ajándékát, akkor az ajándékozónak bőven van ideje saját magának is vásárolni, vagy csak egyszerűen megrendelni egy ajándékot egy webáruházból.
Ne legyen lejárati idő
Szemben a webshop által ingyen ajándékozott kuponokkal, a megvásárolt ajándékutalványoknak vagy ne legyen lejárati ideje, vagy az legyen több év. Az ingyenes kuponok célja, hogy elősegítsék az újabb rendelések leadását. Ezzel szemben az ajándékutalványnál már megvan a tényleges vásárlás, megkaptad a pénzt is, azonban még terméket nem kellett küldened cserébe.
Ha van lejárati idő, akkor akik kicsúsznak belőle, becsapva érezhetik magukat, mivel már kifizettek valamit, amit nincs lehetőségük megkapni. A lejárt utalvánnyal az utalványok lényegét kockáztatod, és nem két visszatérő vásárlót tudsz szerezni egyszerre, hanem a már meglévő vásárlót is könnyedén elveszítheted.
Szintén további előnye a hosszú lejárati időnek, hogy amennyiben nem használja fel egyből az ajándékozott fél, emlékeztetőt, további promóciókat, reklámokat tudsz neki küldeni, amikkel növelheted a későbbi vásárlásának értékét.
„Ingyenes” vásárlás, szállítás
Az ajándékutalvány értékét célszerű úgy megválasztani, hogy amikor be szeretné váltani az illető, akkor lehetősége legyen arra, hogy plusz fizetés nélkül is megfelelő terméket vásároljon. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy minden egyes terméket „ingyen” megrendelhessen, de ha webáruházad fő termékei pl. 5.000 Ft ártól kezdődnek, akkor ne lehessen 4.000 Ft-os utalványt ajándékozni.
A másik dolog, amire figyelni kell, az a szállítási költség. Hiába tudja beváltani az utalványt az illető az 5.000 Ft-os termékekre, ha webshopod csak 15.000 Ft felett biztosít ingyenes szállítást. Erre célszerű felhívni az utalvány vásárlása előtt a figyelmet, hogy amennyiben ingyenes szállítást is szeretne a vásárló ajándékozni, akkor az plusz pénzbe fog kerülni vagy neki, vagy az ajándékozottnak.
Ennek ellenére gyakran lesz olyan, hogy valakinek olyan termék, termékek tetszenek meg, melyek többe kerülnek, mint az utalványának értéke, ami plusz bevételt fog jelenteni webáruházadnak, de törekedni kell arra, hogy senki ne érezze magát becsapva.
A kiküldött e-mail formája
Az e-mailben kiküldött ajándékutalvány nagyon hasonló lehet a nap mint nap kapott spam üzenetekhez, ha nem figyelsz oda a kialakítására, így könnyen megbízhatatlannak találhatja azt az ajándékozott. Ennek elkerülése miatt célszerű mind a webshop nevét, mind az ajándékozó e-mail címét, nevét feltüntetni az e-mail tárgyában, hogy tudja az ajándékozott, miről is van szó a kapott e-mailben.
Az e-mail tartalmában egyértelműen legyen benne az utalvány értéke, link a a webáruházhoz, ahol fel tudja használni, valamint elérhetőségek, ha az illetőnek bármilyen kérdése lenne a folyamattal kapcsolatban.
Összefoglalás
A korábbi vásárlók megtartása és új vásárlók szerzése minden webáruház működésében jelentős szerepet tölt be. Kiváló megoldást nyújt ezekre a problémákra az ajándékkupon és az ajándékutalvány lehetősége. Ha odafigyelsz ezek megvalósítására, akkor segítségükkel nem csak a vásárlói bizalom növelhető, hanem olyan új vásárlókat is szerezhetsz, akik a bemutatott megoldások nélkül lehet, hogy soha nem hallottak volna webshopodról.