Dropshipping webáruház készítése, indítása, üzemeltetése
Mi az a dropshipping?
A dropshipping egy olyan üzleti modell, ahol a kiskereskedő (webáruház) nem birtokolja az eladni kívánt termékeket, hanem közvetítőként szolgál az eladó és a vásárló között. A kiskereskedő webáruháza segítségével szerzi be a megrendeléseket, amiket továbbít a nagykereskedő felé. A profit a saját webáruházban meghatározott ár és a nagykereskedő által felszámolt ár különbsége lesz.
Hogy működik a dropshipping webáruház?
- A látogató a webáruház segítségével megrendelést ad le.
- Ezt a megrendelést manuálisan vagy automatikusan továbbítja a nagykereskedő partner felé.
- A nagykereskedő elkészíti a megrendelést és továbbítja a megrendelő számára.
A dropshipping webáruház előnyei
Kisebb kezdőtőke
Nem kell előre feltölteni a webáruház árukészletét, nincs szükség raktárkészletre, csak akkor kell megvásárolni a terméket, amikor egy leadott rendelést szeretnénk teljesíteni. Ez a dropshipping előnyei közül talán a legfontosabb, ugyanis egy online kereskedelmi vállalkozás elindítási költségeinek jelentős részét a raktárkészlet beszerzése jelenti.
Széles választék
Mivel nem kell előre megvásárolni az árukat, így jelentősen nagyobb mennyiségű terméket tudunk árusítani dropshipping webáruházunkban. Dropshipping esetén egyszerre több helyről is lehet termékeket, termékcsoportokat beszerezni, nincs tehát korlátozva a választék, minden olyan terméket árulhatunk webshopunkban, amiket szeretnénk.
Kisebb kockázat
Mivel nem kell több százezer forintot befektetni előre, így csökkenteni tudjuk a vállalkozás kockázatát. Ha mégsem működik, amit kitaláltunk, nem fog egy raktárnyi termék a nyakunkon maradni, legfeljebb csak a webáruház elkészítésének költségét és a belefektetett időnket bukjuk el. Ráadásul ezt sem feltétlenül kell elbukni, mert ha a kitalált termékekkel nem működik a dropshipping webshop, akkor nagyon egyszerűen lehet váltani másik termékekre. Csak kell keresni egy másik beszállítót, beolvasni a termékeit és már működik is az „új” webáruházunk.
A dropshipping nem helyhez kötött
A koronavírus óta egyre többen vannak, akik kifejezetten otthonról is végezhető munkát keresnek, a dropshipping pedig pontosan ilyen. Mivel nem mi működtetjük a raktárt, így bárhonnan tudjuk irányítani a vállalkozást, webáruházunkat, csak internetre és egy laptopra van szükségünk.
Könnyen fejleszthető
Mivel nem kell manuálisan teljesíteni minden egyes webáruház megrendelést, így relatívan egyszerű nagyobb mennyiségű rendelést kielégíteni, nincs sok különbség 10 vagy 100 megrendelés között. Emiatt, ha beindul a webshop, a szükséges fejlesztések akkor is elvégezhetők a fejlesztők által, maga a webshop pedig működik továbbra is ugyanannyi ráfordítással, mint előtte.
Szinte teljesen automatizálható
Az általános webshopok üzemeltetése is egyszerűsíthető a technológiának köszönhetően, de a raktár üzemeltetése és a termékek csomagolása, kiküldése manuálisan kell, hogy történjen. Dropshippingnél ezek a folyamatok a nagykerhez tartoznak, így szinte az egész üzemeltetés automatizálható, ami pedig nem, az pár kattintással megoldható.
A dropshipping webáruház hátrányai
Nagy a verseny
Az egyik legnagyobb kihívás, hogy rengeteg termék elérhető manapság már a dropshippingnek köszönhetően. Ez az ára annak, hogy könnyen, egyszerűen kivitelezhető üzleti modellről van szó. A nagykereknek az az érdeke, hogy minél több hasonló dropshipping webshopnak biztosítsák a termékeiket, ugyanis annál több bevételük lesz. Nekik teljesen mindegy, hogy mi adjuk el a termékeiket vagy a konkurenciánk. Emiatt akár az is előfordulhat, hogy több ugyanolyan termékpalettával és beszerzési árakkal rendelkező webshoppal kell felvennünk a versenyt az eladásokért.
Kevés rálátás a termékekre
A dropshipping hátrányai közül az első pont a kereskedelmi forma egyik előnyéhez kapcsolódik, mégpedig az, hogy nem találkozunk a termékekkel, amiket árusítunk. Mivel nem mi készítjük vagy szállítjuk a termékeket, így ez azzal jár, hogy nem tudunk minden felmerülő problémára első kézből választ adni.
Rossz termék van a csomagban? Nem jó a termék minősége? Nem tetszik, amit a vásárló kapott? Megrongálódott terméket kapott a vásárló? Ezekkel sajnos nem fogunk tudni mit kezdeni.
Nehézkes ügyfélszolgálat
Gondoljunk csak bele, hogy vásárlóként hányszor hívtunk már fel webshopot, kereskedőt, hogy pontos információkat kapjunk egyes termékekről. Az érdeklődő telefonok, e-mailek dropshipping esetén hozzánk fognak érkezni, mert a vásárló legtöbbször tisztában sincs azzal, hogy egy másik cégtől kapja a termékeket. Nekünk kell tehát minden felmerülő kérdésre választ adni. Ezekbe a kérdésekbe a fenti termékekkel kapcsolatos kérdések is beletartoznak, és minden más is, amire a vásárlók, érdeklődők kíváncsiak lehetnek.
Szállítási idő
Ha valaki ma online rendel, akkor elvárja, hogy néhány munkanapon belül meg is kapja a termékeket. Dropshipping esetén viszont a szállítást a nagyker rendezi. Ha magyar a nagyker, akkor valószínűleg nem lesz ebből nagy probléma, mert könnyebb velük kommunikálni, és a kiszállítást is meg szokták általában oldani pár napon belül. Külföldi nagykernél viszont már nem ilyen egyszerű a helyzet.
Külföldi szállítás esetén sokszor több hét is lehet, amíg megérkezik a vásárlóhoz a csomag. Ezt azonban nem sokan fogják türelmesen kivárni, és reklamáció, probléma lehet belőle.
Szállítási költségek
Ha több nagyker termékeit áruljuk, akkor több nagyker fogja a szállítást is végezni. Előfordulhat, hogy egy rendelésben két termék van két különböző nagykertől. Ez két különböző szállítást jelenthet, amiről a vásárló a rendelés leadásának pillanatában valószínűleg nem is tud.
Ilyen esetben két lehetőség van. Az egyik, hogy a vásárlóra terheljük mindkét szállítási költséget, és duplán kell érte fizetnie. Ez a vásárlóknak nem fog tetszeni, mert ha egy webshopból rendelnek, egy szállítási költséget akarnak fizetni. A másik lehetőség, hogy az egyik szállítást webshopunk fizeti. Ez viszont nekünk nem biztos, hogy gazdaságos lesz, mert az amúgy is alacsony termékenkénti hasznunkat csökkentjük.
Utánvétes fizetés esetleges hiánya
A vásárlók egyik kedvenc fizetési módszere az utánvét. A nagykerek felé viszont gyakran előre ki kell fizetni a rendelést, és csak utána küldik ki a termékeket. Ez azt jelenti, hogy vagy kockáztatunk, és megelőlegezünk minden megrendelést, vagy nem biztosítunk utánvétes fizetési lehetőséget, ha a nagyker nem támogatja, és akkor ilyen esetben vásárlóktól esünk el.
Kinek ajánlott dropshipping webáruházat indítani?
Aki megerősítésre vágyik: A dropshipping webáruház jó tesztlehetőség lehet azok számára, akik nem biztosak abban, hogy az általuk kitalált vállalkozás működőképes lesz, segítségével egy teljes árukészlet feltöltése előtt tudják tesztelni az eladásra szánt termékek sikerességét.
Aki kezdő: A dropshipping jó lehetőség olyanok számára, akik most kezdenek csak az internetes kereskedelemmel foglalkozni. Tudhatjuk előre, hogy interneten termékeket eladni nem olyan egyszerű feladat. Látogatókat kell szerezni és őket vásárlásra kell rábírni. Kezdők számára tökéletes lehetőség lehet az internetes kereskedelem és az online marketing (pl. Facebook hirdetések, Google Adwords, hírlevelek, blog marketing) alapjainak elsajátításához.
Aki kevés kezdőtőkével rendelkezik: A dropshipping az egyik legkevesebb pénzráfordítást igénylő internetes kereskedelmi forma, mivel nem kell előre megvásárolni az eladni kívánt termékeket.
Dropshipping webáruházat szeretne? Kérje ajánlatunkat!
Dropshipping webáruház indítása
A dropshipping bemutatása után lássuk, hogy hogyan is tudsz belefogni egy dropshipping webáruház indításába.
A termékek megválasztása
Ahogy egy általános webáruház indításánál, úgy dropshipping webshop esetén is nagyon fontosak a termékek. Annak ellenére, hogy a termékeket nem kell elkészítened, megvásárolnod, sőt, birtokolni sem fogod azokat, a nem megfelelő termékválasztás nagyon nagy hátrányt jelenthet.
Bármilyen üzletet indítasz, általában az szokott lenni az első tanács, hogy olyan területen indítsd, amelyhez értesz, amit szeretsz csinálni. Dropshipping esetén, ahol a termékenkénti profit várhatóan alacsonyabb lesz, mint egy általános webshop esetén, a termékeket a piacot figyelembe véve kell megválasztani.
Vannak olyan területek, melyek örökzöldek. Ilyen pl. a fitnesz, a divat, az ékszerek, a szépség és a szépségápolás, az informatika világa. Ezeken a területeken van akkora érdeklődés, hogy egy dropshipping webshoppal megérje kihasználni.
A termékötletek vizsgálata
Ha találtál néhány olyan termékötletet, ami megtetszett dropshipping webshop indítására, akkor a következő feladat a piac feltérképezése. Mivel webáruházas, internetes kereskedelemről van szó, így az internetes keresések számát kell első lépésként megnézni.
Erre az egyik legjobb megoldás a Google Trends. A Google Trends ingyenesen használható, megmutatja az egyes keresési kulcsszavakhoz, kifejezésekhez tartozó statisztikákat különböző területekre bontva. Dropshipping webshop esetén a szolgáltatási terület valószínűleg az egész ország területe lesz, erre érdemes szűrni. Nem csak magát a keresési számokat lehet látni, hanem a trendeket is, így azt is láthatod, hogy melyek területek azok, melyek népszerűsége növekedő tendenciát mutat.
Az Ubersuggest ingyenes kulcsszókeresőjének segítségével megvizsgálhatod a kulcsszavakat, hogy havonta hányan keresnek az egyes kifejezésekre, valamint új, releváns kulcsszó ötletekhez is juthatsz. Ehhez hasonlóan működik a Google Ads Kulcsszótervezője is, amely egy Google Ads fiók létrehozása után szintén ingyenesen használható, anélkül, hogy hirdetéseket kellene indítanod.
Érdemes olyan termékeket választani dropshipping webshophoz, melyeket nem árusítják világhírű márkák, méretüket tekintve kicsit, súlyra könnyűek, és nem szezonálisak. A világhírű márkákkal nagyon nehéz versenyezni egy most induló dropshipping webshoppal, a kicsi, könnyű csomagok szállítási költsége alacsony lesz, a nem szezonális termékek pedig egész évben keresettek lesznek.
A konkurencia vizsgálata
Ha eldöntötted, hogy mit szeretnél árulni, akkor következhet a konkurencia vizsgálata. Ebben a Google lesz segítségedre. Az előző pontban meghatározott fő kulcsszavakra érdemes keresni, és megnézni, hogy a Google milyen találatokat ad ki az első oldalon.
Ezeket a kereskedőket, webáruházakat érdemes jobban átvizsgálni, milyen webshoppal rendelkeznek, milyen árban árulják a termékeket, költenek-e fizetett hirdetésekre stb.
Partner keresése
Mivel a dropshipping lényege, hogy más termékeit fogod árulni, így kell egy olyan partnert találni, akinek a termékeivel feltöltheted webáruházad. Ehhez szintén az internet lesz segítségedre. Érdemes legalább 4-5 különböző lehetséges partnert felkeresni, ajánlatot kérni, hogy a lehető legjobb helyzetből tudd elkezdeni a dropshipping kereskedést.
Az ajánlatkérés mellett jó ötlet 1-1 terméket is rendelni a potenciális partnerektől, hogy tudd, hogy mire számíthatnak a vásárlók, amikor megkapják a nálad leadott rendeléseket. Mivel dropshipping esetén a csomagolásra, a termékekre nem lesz ráhatásod, így ezt a lépést semmiképp se hagyd ki.
A dropshipping webáruház elkészítése
A dropshipping webáruház elkészítése szinte teljesen megegyezik egy általános webshop elkészítésével, a különbség csak annyi lesz, hogy meg kell oldani azt, hogy egy másik kereskedő termékeit tudd árusítani. Szerencsére a termékinformációkat a partnerek nagy többsége biztosítja elektronikus, sőt, akár automatizált formában is. Olyan webáruház készítőt válassz, amely meg tudja oldani pl. a .csv-vel történő termékfeltöltést, vagy a dropshipping webáruházad összekötését partnered rendszerével.
Látogatók szerzése
Szintén az általános webshopokhoz hasonlóan, látogatókat kell majd szerezni dropshipping webshopodra. A látogatószerzésnek két nagy csoportja van, az ingyenes és a fizetett marketing.
Ingyenes marketing
Az ingyenes látogatószerzés elsősorban a keresőoptimalizálást (SEO) jelenti, de ide tartozik a közösségi média marketing és az e-mail marketing is.
A keresőoptimalizálás lényege, hogy úgy alakítod, optimalizálod webáruházad, hogy az a releváns kulcsszavakra minél előrébb kerüljön a Google keresési listájában. A jobb helyezések több látogatót fognak jelenteni. A SEO hosszan tartó optimalizálást fog jelenteni, azonban az eredmények is hosszú távra szólnak.
Az online közösségi média marketinghez először is egy céges, webáruházas Facebook oldalra lesz szükséged, ahol tartalmakat tudsz megosztani, kommunikálni tudsz az érdeklődőkkel. Ahogy növekszik a követők, érdeklődők száma, úgy tudsz egyre több embert webshopodra irányítani.
Fizetős marketing
Ha többet szeretnél áldozni a látogatószerzésre, és gyors látogatókat szeretnél, akkor erre lehetőséged van a fizetett hirdetésekkel, marketinggel.
Google Ads
A legnépszerűbb fizetett hirdetésnek a Google Ads rendszere számít. Segítségével a Google keresési találatai felett tudod megjeleníteni hirdetéseidet, és az egyes kattintások után kell fizetni.
A Google Ads rendszerének segítségével működik a Google Shopping is. Itt nem szöveges hirdetéseket, hanem dropshipping webáruházad termékeit tudod a keresőben megjeleníteni.
Facebook hirdetések
A Facebook hirdetések a Facebook felületén történő fizetett hirdetéseket jelentik. Ezek hasonlóan működnek a Google Ads rendszeréhez, lehet egyedi hirdetéseket készíteni, célzást beállítani, napi keretet megadni.