Online vásárlás külföldről tudnivalók
Az internetes kereskedelem népszerűsége évek óta töretlenül emelkedik, egyre többen vásárolnak online. Ha Magyarország területéről, magyar webshopból rendelsz, akkor nem kell plusz költségekkel számolni, és könnyebb azt is eldönteni, hogy melyek a megbízható webáruházak. De mi a helyzet, ha másik EU-s országból jön a csomagod, vagy akár az EU-n kívülről?
Szállít hazánkba a webshop?
Az első lépés, hogy megnézd, szállít-e a webáruház Magyarországra. Számos olyan webshoppal találkozhatsz, amely csak a működési országon belülről fogad megrendeléseket, nem szállít az EU-ba egyáltalán, vagy csak egyes Uniós országokba teljesít megrendeléseket.
A webshopok a szállítási feltételeket bemutató oldalukon, vagy az olyan nagyobb internetes piacterek, mint az Amazon az adott termék oldalán jelzik, hogy melyik országokba szállítanak. Ha a webshop, amit kinéztél nem szállít Magyarországra, akkor sajnos nincs mit tenni, másikat kell keresni.
Fizetés külföldi webáruházban
Ha találtál olyan webshopot, amely szállít hazánkba, akkor a következő lépés a fizetési feltételek, lehetőségek vizsgálata lesz. Mivel a webáruházak túlnyomó többsége nem teljesít rendeléseket utánvéttel külföldre, így mindenképpen oda kell figyelni az adott webshop biztonságosságára.
Az első dolog, amit meg tudsz vizsgálni, hogy használ-e a webshop ún. SSL titkosítást. Ha a böngésző címsorában „https” szerepel, akkor igen, ha csak „http”, akkor nem. A „https” azt jelenti, hogy a webáruház titkosítja a felhasználók adatait, így azok nem kerülhetnek illetéktelen kezekbe.
Ha ennek a feltételnek megfelel a webshop, akkor meg kell nézni, milyen fizetési lehetőségek vannak a felületén. A leggyakoribb megoldások a bankkártyás fizetés és a PayPal. A nagyobb, ismertebb külföldi webáruházak esetén várhatóan a bankkártyás fizetés esetén sem lesz semmi probléma, azonban a PayPal extra biztonságot jelent a bankkártyás fizetéshez képest. Ha nem kapod meg a terméket, nem olyan, mint szeretted volna, vagy akár sérült, akkor a termékek visszaküldése után a PayPal visszatéríti a vásárlási összeget (plusz a visszaküldés díját is, ha jogosan reklamálsz).
Tekintse meg elkészült webáruházainkat!
A termékek visszaküldése külföldre
Ezzel el is érkeztünk a külföldi webáruházból történő rendelések egyik jelentős problémájához, a visszaküldéshez. PayPal fizetés esetén könnyebb dolgod van, mert ott jó eséllyel csak megelőlegezni kell a visszaküldés díját, azonban általánosságban elmondható, hogy a vásárlónak kell állni a visszaküldés költségét, ha valami miatt nem felel meg neki a megkapott termék. Ez jelentős kiadásokat eredményezhet, ha pl. a tengerentúlra kellene visszaküldeni a csomagot.
Számos webshop (pl. a nagyobb ruha webáruházak) küld az eredeti csomagban olyan csomagolást, amelyben visszaküldhetők a nem kívánt termékek, de gyakran a csomagolás költsége is a vásárlót terheli ilyen esetekben.
A szállítás
Magyarországi rendelés esetén már szinte kötelező, hogy néhány nap alatt megérkezzen a csomag, azonban külföldről ez nem így fog működni, ha nem fizetsz pluszban a gyors szállításért.
Kínai webshopokból történő, olcsóbb termékek rendelése esetén az ingyenes szállítási lehetőségek hátránya, hogy akár 1,5-2 hónapot is várni kell a csomag megérkezésére. Szerencsére a drágább termékek, vagy az EU-n belülről rendelt csomagok esetén közelebb lesz a szállítási idő a hazánkban megszokott időszakhoz, a nagyobb külföldi webshopok pl. gyakran szállítanak 6-7 munkanap alatt.
A szállítást általában vagy a külföldi posta szolgálatot, vagy csomagküldők végzik külföldön, majd hazánkba érkezésük után is. Egy „probléma” lehet az út során, ez pedig a vám.
Külföldről rendelés: a vám
Ha az EU-n belülről rendelsz, akkor könnyű dolgod van, mivel nem kell vámot fizetni, köszönhetően az Európai Unió szabályainak. Arra kell csak figyelni, hogy bizonyos áruk engedélyhez kötöttek (pl. dohány, fegyverek, egyes gyógyszerek).
A problémát az EU-n kívülről érkező küldemények jelentik, mivel ezeket az árukat minden esetben vámeljárás alá kell vonni. Gyakorlatban ez a következőket jelenti:
- 0-22 Euró értékig az áru vám- és adómentes
- 22-150 Euró között az áru vámmentes, de a 27%-os áfát meg kell fizetni
- 150 Euró felett a vámot és az áfát is meg kell fizetni
A vám értékének meghatározása a NAV aktuális szabályzata alapján történik. Ha az áru garanciális vagy elállási okokból visszaküldésre kerül, akkor kiviteli vám-árunyilatkozattal lehet visszaigényelni a vámot és az áfát.
Méretek, speciális tulajdonságok
A legtöbb problémával a divatcikkek szoktak rendelkezni külföldi rendelések során. Különböző országokban különböző méreteket jelölhetnek a megszokott ruházati jelölések. Ennek megfelelően minden esetben célszerű megkeresni a mérettáblázatot az adott webáruház felületén, hogy megfelelő termékeket rendelj, minél kisebb legyen az esély a visszaküldésre. Nem csak ruhák esetén kell azonban a részletekre figyelni, hanem minden egyes termék esetén is, ha el akarod kerülni a kellemetlenségeket (pl. elektronikai eszközök esetén konnektor átalakítóra lehet szükség).
Összefoglalás
Külföldi webáruházakból történő vásárlásnál jobban oda kell figyelni arra, hogy honnan vásárolsz, milyen módszerrel fizetsz stb., ha el akarod kerülni a kellemetlenségeket. Ha figyelsz a cikkünkben bemutatott dolgokra, akkor jelentően csökkenteni lehet a problémákat külföldről történő vásárlások során.