Webáruház ÁSZF készítés, mi legyen benne?
Az ÁSZF (Általános Szerződési Feltételek) a webáruház egyik kötelező dokumentuma, aloldala. Arra, hogy az ÁSZF-nek mit kell tartalmaznia, jogi előírások vonatkoznak. Ha lehetőséged van rá, érdemes egy jogban jártas személlyel, céggel elkészíttetni webshopod Általános Szerződési Feltételek oldalát. Mivel azonban rengeteg hasonlóság van az egyes webáruházak működésében, a szükséges információk típusában, így sokan saját maguk szeretnék elkészíteni webáruházuk ÁSZF-ét. Cikkünkben az ÁSZF főbb, szükséges pontjait fogjuk bemutatni.
ÁSZF vagy adatvédelmi tájékoztató?
A GDPR-nak köszönhetően egyre többen vannak tisztában azzal, hogy nem csak ÁSZF-re van szüksége egy webáruháznak, hanem adatvédelmi, adatkezelési tájékoztatóra is. A kettőt azonban nem szabad összekeverni. Az adatkezelési tájékoztató a kizárólag a látogatók, vásárlók személyes adatainak tárolására vonatkozik, az ÁSZF azonban a vásárlás, és a vásárlással kapcsolatos tudnivalókat tartalmazza.
A szolgáltató (saját céged) adatai
Az érdeklődőkkel, vásárlókkal tudatni kell vállalkozásod legfontosabb adatait, hogy tudják, kivel lépnek szerződéses kapcsolatba, amikor webáruházadból vásárolnak. Ezek az adatok a szolgáltató neve, székhelye, elérhetőségei (postai cím, telefonszám, e-mail cím), cégjegyzékszáma, adószáma, a bejegyző cégbíróság neve, bankszámlaszáma (az utalásos fizetéshez).
Korábban fel kellett tüntetni az adatvédelmi nyilvántartás számát is, azonban a GDPR szerint már nem kell külön adatvédelmi nyilvántartási számot igényelni.
Nem szabad megfeledkezni a tárhely-szolgáltató adatainak (neve, székhelye) megjelenítéséről sem. Legyen benne az ÁSZF-ben akkor is, ha az adatvédelmi tájékoztatóban is szerepel.
Jogkövető webáruházat szeretne?
A szerződés létrejöttének menete
Mivel nem aláírt szerződésről van szó, hanem webáruházas vásárlásról, így meg kell határozni, hogy mi számít a szerződés létrejöttének. A szerződés létrejötténél figyelni kell arra, hogy sok esetben nem maga a rendelés leadása a szerződés létrejötte, hanem érdemes a visszaigazolás kiküldését a szerződés létrejöttének tekinteni, ugyanis előfordulhat pl., hogy nincs készleten az adott termék. Szintén célszerű rendelkezni arról, hogy pl. bankkártyás fizetés esetén mi a teendő, ha a vásárló olyan termékeket fizet ki, melyeket a webáruház nem tud számára kiszállítani.
Fizetési információk
Az egyik legfontosabb, legtöbbet keresett információ, a fizetés menete, a fizetéssel kapcsolatos tudnivalók. Az ÁSZF ezen szekciójában minden fizetési lehetőséget be kell mutatni részletesen. A választható fizetési lehetőségek webshopok esetén általában az utánvét, a bankkártyás fizetés, az előreutalás, vagy személyes átvétel esetén a helyszíni fizetési lehetőségek.
Bankkártyás fizetés esetén fel kell tüntetni a bankkártyás fizetéshez alkalmazott terminál működtetőjét. Utánvét esetén fel kell tüntetni, hogy van-e plusz díja az utánvétes fizetésnek, és azt is érdemes, hogy a futárnál, csomagponton milyen módszerrel tud fizetni a vásárló (pl. készpénzben vagy bankkártyával is).
Elállás joga, menete
A jogszabályok 14 napos, feltétel nélküli elállási lehetőséget írnak elő a vásárlók számára online vásárlás esetén, a termékek túlnyomó többségénél. Ezt a 14 napos elállási lehetőséget közölni kell az ÁSZF-ben a vásárlókkal. Nem csak a jogot kell közölni azonban, hanem az elállás pontos menetét is.
Az elállás menetébe beletartozik, hogy meddig lehet jelezni az elállási szándékot (általában a kézhezvétel után 14 napig), milyen csatornán (e-mailben, a webshop felületén, telefonon stb.), hova kell visszaküldeni a terméket, kit terhel a visszaküldés költsége, mi a teendő, ha nem a teljes csomagot, csak a termékek egy részét szeretné visszaküldeni a vásárló stb.
Célszerű egy minta elállási nyilatkozatot is letölthetővé tenni, amelyet ki tudnak tölteni azok, akik élni szeretnének elállási jogukkal. Ha nem rendelkezel elállási nyilatkozat mintával, akkor közölni kell a vásárlókkal, hogy a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet mellékletében megtalálják azt.
Szintén közölni kell a vásárlókkal a kivételeket, melyekre egyedi elállási, visszaküldési feltételek vonatkoznak.
Szállítási információk
A szállítási információk gyakran kapnak saját menüpontot a webáruházak felületén, de az ÁSZF-ben is célszerű a feltételeket leírni. A szállítási információk az internetes vásárlás egyik legfontosabb részét jelentik, gyakran ezen áll vagy bukik, hogy valaki vásárol-e egy webshopból.
A szállítási információk részben ismertetni kell a vásárlókkal a választható szállítási módokat, az egyes szállítási módok költségeit, tudnivalóit, a szállítás várható idejét.
Jótállás, szavatosság
Nem csak az internetes vásárlásokra, hanem a személyesen vásárolt termékek, eszközök jelentős részére is vonatkoznak jótállási, garanciális feltételek. A garanciális feltételeknek tartalmazniuk kell, hogy mennyi ideig garanciálisak a termékek, milyen problémák esetén lehet érvényesíteni a garanciát, kivel kell felvenni a kapcsolatot probléma esetén, kit terhel a termékek eljuttatásának költsége, nem javítható termékek esetén milyen lehetőségei vannak a vásárlónak stb.
Panaszkezelési tudnivalók
Tájékoztatni kell a vásárlókat a panasztétellel kapcsolatos tudnivalókról, az ügyintézés menetéről, helyéről. A panaszról jegyzőkönyvet kell felvenni, akkor is, ha az szóban érkezik. A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a vásárló nevét, címét, a panasz benyújtásának idejét, helyét, módszerét, a panasz részletes leírását, a vállalkozás nyilatkozatát.
Összefoglalás
Az Általános Szerződési Feltételek a webáruházas kereskedelem egyik legfontosabb dokumentuma. Ennek ellenére rengeteg olyan webshoppal lehet találkozni, ahol egyáltalán nem található meg ÁSZF, vagy nem tartalmaz minden szükséges információt. Mivel jogi dokumentumról van szó, hozzáértő személlyel érdemes elkészíttetni. Ha mégis saját magad akarod elkészíttetni, akkor cikkünkből megtudhatod, milyen részei vannak egy ÁSZF-nek.