A kuponok varázsereje a webshopok életében
A webshopok közötti verseny mindig éles volt, mely hónapról-hónapra, évről-évre mélyül. Emiatt szükség van a folyamatos megújulása, árakciók alkalmazására 1-1 jeles eseménykor, mint például húsvét vagy karácsony. Az akciókra az egyik legnépszerűbb megoldás a kupon. De ezek a kuponok milyen mértékben hatnak a vásárlásokkor a vásárlókra? Cikkünkben erre a kérdésre igyekszünk választ találni, valamint a kuponok alkalmazására adunk tippeket és trükköket.
Mire is lehet használni a kuponokat?
A kuponok használatát 3 féle kategóriába sorolhatjuk. Az első, hogy minél gyorsabban szeretnénk beindítani a webshop forgalmát, mivel még nem ismerik azt széles körben. A második, amikor kedveskedni szeretnénk a vásárlóinknak egy olyan kedvezménnyel, melyet csak ők tudnak felhasználni. A harmadik pedig az újravásárlás ösztönzése, miután már legalább egyszer vásároltak tőled. Kifejezetten hatékony marketing eszköz, hiszen ez kedves gesztus a vásárlók számára. Tehát a kuponnal mindig adunk valamit a leendő vagy korábbi vásárlóink számára.
Kuponstratégia
Mint minden marketing tevékenység vonatkozásában, a kuponok tekintetében is szükség van egyfajta stratégia alkalmazására. Tervezzük meg ennek használatát a marketingstratégia egyik külön részében, hogy az év melyik időszakában szeretnénk kuponokat használni vásárlásösztönzésre. Azt viszont tartsuk szem előtt mindenképpen, hogy 1-1 kuponos kampánynál figyeljünk oda a jövedelmezőségre is. Ez azért fontos, mert ha például nagyon alacsony árréssel dolgozunk, és például 30% kuponos kedvezményt adunk, az könnyedén átcsaphat veszteségbe. Még egy tipp, ne árakciózzunk folyamatosan, mert egy idő után a vásárlók immunissá válnak ebbe az irányba.
Kupontípusok
A kuponok alkalmazása előtt meg kell határozni a célt, amit el szeretnénk érni azzal, ha egy vásárló beváltja a kuponunkat a vásárlásakor. Erre többféle típus van, vegyük sorra a következőket:
- Az új vásárlók megszólítása. Ahhoz, hogy a webshop irányába bizalmat tápláljon egy leendő vásárló, érdemes egy egyszeri, első vásárláskor járó kedvezményt nyújtani számukra. A vásárlás után pozitív élménnyel távozik a vásárló, hiszen spórolni tudott a kupon segítségével.
- Visszatérő vásárlók újbóli vásárlása. Érdemes nem kizárólagosan csak az új vásárlókra gondolni a promóciók esetében, hiszen könnyebb megtartani azt a vásárlót, aki már megtisztelte a webáruházat a bizalmával, és rendelt tőle. Fontos az ügyfélkör rendszeres ápolása, a velük való folyamatos kapcsolattartás, hiszen olcsóbb a már meglévő ügyfélkört kiszolgálni, mint teljesen új ügyfeleket szerezni.
- Kosárelhagyások számának csökkentése. Az egyik legklasszikusabb módja a kosárelhagyások csökkentésének, ha emailben küldünk egy emlékeztetőt, hogy kosara vár rá. Azzal a kiegészítéssel, hogyha 24 órán belül leadja a rendelését, akkor az ott leírt kuponkóddal 10% kedvezményben részesül. Ezzel gyors döntésre kényszerítjük, viszont pozitív élménnyel fog szintén távozni, mivel spórolt azzal, hogy nem azonnal adta le a rendelését, hanem az emlékeztető hatására.
- Szezonálisan vagy ünnepekkor megjelenő kuponok. Remek vásárlást ösztönző a már korábban, a jeles alkalmakkor kínált kuponok alkalmazása. Ekkor lehetnek a szokásosnál nagyobb kedvezmények, mivel hatásosabb, ha nem mindig ugyanakkora mértékű kedvezményt adunk a vásárlók számára, hiszen hamar elhagyják majd a webshopot.
Milyen értékű kupont használjak?
Gyakran merül fel ez a kérdés, mivel a kedvezmény használata mellett profitábilisnak is kell lenni, hogy hosszú távon fenn tudjuk tartani a webáruházunkat. Most hoztunk 5 lehetséges módszert, amit alkalmazni tudsz a webshopos értékesítésed során.
- Százalékos (pl. 20%), vagy fix összegű kedvezmény (pl. 1 000 Ft) biztosítása.
- Minimális vásárlási érték meghatározása után járó kedvezmény, ezzel könnyebben oda tudsz figyelni arra, hogy megtérüljön számodra is a vásárló számára nyújtott kedvezmény.
- A kupon beváltása idejével is tudod ösztönözni a minél előbbi rendelés leadását, ezáltal sokkal gyorsabban kell döntenie, hogy él-e a lehetőséggel, vagy nem.
- Megszabhatod, hogy konkrétan melyik termékekre érvényes a kupon, esetlegesen kiegészíted azzal, hogy más kedvezménnyel a kupon nem vonható össze.
- A kupon nem csak a termékekre vonatkozó kedvezményekre lehet érvényes, hanem az ingyenes házhoz szállításra is. Sokkal nagyobb kedvel rendelnek ingyenes szállítással egy webshopból, mint amikor azt ki kell fizetni.
Hogyan lehet megosztani a kuponokat az érdeklődőkkel?
Számos módon el tudod a célcsoportnak juttatni a kuponokat. Célszerű, hogy szinte mindegyik módon eljuttasd nekik, mivel minél többször találkoznak vele, annál valószínűbb, hogy élni fognak a kupon beváltásának lehetőségével. Most pedig nézzük meg ezeket a módokat.
- Emailben történő kiküldés. Az egyik legolcsóbb módszer, hogy tudasd a feliratkozóiddal, hogy éppen egy új kupont tudnak felhasználni.
- Social médiában való közzététel. Szintén ingyenes módszer a kupon terjesztésére, ha kitesszük a különböző social média platformokra. Ezt meg lehet fűszerezni akár egy influencer együttműködéssel, vagy akár hozzá lehet kapcsolni egy nyereményjátékot. Ezáltal még hatásosabb lehet a kampány. A különböző közösségi médiás platformokon a kuponkódot még hirdetések létrehozásával lehet szélesebb körben terjeszteni, ezzel növelve a weboldal forgalmát. Ez természetesen már nem ingyenes módszer, de hatásos lehet a bevétel növekedésének szempontjából, ha megfelelő beállításokat alkalmazol.
- Popupok megjelenése a weboldalon. Érdemes ezeket a felugró popupokat használni, ezzel is emlékeztetve a kuponkódra a látogatókat, ezzel növelhető a vásárlási szám, valamint a kosárba behelyezett termékek száma, ezzel pedig növelhető a kosárérték.
Mérések
Ne felejtsük el, hogy az eredményeket mindig mérni kell, ezért minden kampányhoz célszerű egy egyedi kuponkódot alkalmazni. Azt viszont tartsuk szem előtt, hogy könnyen megjegyezhető legyen. Vesd össze a kampányra elköltött budgetet azzal, hogy hányan vásároltak tőled. ebből egyértelműen látszani fog, hogy mennyire sikerült jól a kampány.
Összefoglalás
Röviden összefoglalva a webáruházakban a kuponok használata egy kiváló marketing eszköz, mely valóban erősen eladásösztönző funkciókkal rendelkezik. Emiatt érdemes mindenkinek kitapasztalnia, mikor és milyen körülmények között érdemes ezeket alkalmazni. Célszerű év elején felállítani egy egész éves stratégiát és felkészülni tudatosan ezekre az alkalmakra.