Google Shopping Feed fájl készítése webáruházhoz
A hazánkban is megjelent Google Shopping (Google Vásárlás) hirdetések gyökeresen átalakíthatják a webáruházak marketingjét. A Google Shoppingnak köszönhetően minden eddiginél könnyebb lesz egy webshop termékeinek hirdetése, ráadásul ezek a hirdetések valószínűleg jobb teljesítményt is fognak hozni, mint a Google Ads szöveges hirdetései.
Ahhoz, hogy el tudd kezdeni a a Google Shopping használatát, szükség lesz arra, hogy megoszd a hirdetni kívánt termékeket a Google rendszerével. Ez a megosztás egy ún. Shopping Feed feltöltésével történik. A Shopping Feed egy .csv vagy .xml formátumú táblázat, amely tartalmazza a termékek adatait, amiket meg szeretnél jeleníteni hirdetéseidben. Minta adattáblázat letölthető a Google oldaláról.
A termékadatokat két csoportba sorolhatjuk, kötelező és opcionális termékadatok csoportjába.
A kötelező termékadatok
A kötelező termékadatok, ahogy a nevük is mutatja, szükségesek ahhoz, hogy a Google megjelenítse webáruházad hirdetéseit. Ezek olyan alapvető információk a termékekről, melyekre szükség van vagy a termékek azonosításához, vagy a vásárlóknak a vásárláshoz.
Szeretne több terméket eladni a Google Shopping segítségével?
A kötelező termékadatok (attribútumok):
- id – a termék egyedi azonosítója. Itt a termékeinek cikkszámát érdemes megadni, de lehetséges minden termékhez külön egyedi azonosítót is rendelni. Amire figyelni kell, hogy minden termék egyedi id-vel kell, hogy rendelkezzen, és ez az azonosító maximum 50 karakter legyen.
- title – a termék neve. Termékverziók esetén használni kell az egyes verziók saját jellemzőit (pl. szín, méret). A termék nevében tilos promóciós szövegeket használni, valamint nem lehet csak nagybetűvel sem írni. A termék neve maximum 150 karakter lehet. Célszerű úgy felépíteni, hogy a terméknév eleje tartalmazza a fontos információkat, ugyanis a túl hosszú termékneveket a Google elvágja. A kulcsszóhalmozást kerülni kell.
- description – a termék leírása. Kizárólag a termék jellemzőinek bemutatására szolgál. Itt is tilos a promóciós szövegek alkalmazása, valamint értékesítéséi információkat sem lehet megjeleníteni a termékleírásban. Hasonlóan a termék nevéhez, a kulcsszóhalmozást itt is kerülni kell. Helyette a jó megoldás, ha a vásárlók számára hasznos tulajdonságokat, információkat emelsz ki a leírásban. A legfontosabb, hogy a vásárlókat meggyőzd, ugyanis az átkattintási arány növelésében nagy szerepe van a megfelelő leírásnak. Annak ellenére, hogy 5000 karakter adható meg maximum, a Google általában 175 karakternél elvágja ezeket a leírásokat, így a fontos információk a leírás elején szerepeljenek.
- link – a termékoldal URL-je webáruházad felületén. Ide fognak érkezni a hirdetésre kattintó emberek.
- image_link – a termékkép URL-je. Egy képet kötelező mellékelni minden hirdetett termékhez, de lehetőség van 10 további kép feltöltésére is, opcionálisan. A képek mérete minimum 100*100px kell, hogy legyen (ruházati termékek esetén 250*250px), de érdemes jobb minőségű képet mellékelni a termékekhez, ugyanis a jobb minőség jobb, sikeresebb hirdetéseket fog eredményezni. A Google minimum 800*800px méretű termékképek feltöltését javasolja, ezt érdemes is megfogadni. Korábbi cikkünkben írtunk részletesen a Google Shopping termékképek optimalizálásáról.
- availability – a termék rendelkezésre állása. A rendelkezésre állás három értéket vehet fel, raktáron van egy termék, nincs raktáron vagy előrendelhető. A rendelkezésre állás feladata, hogy jelzi a vásárló felé, hogy azonnal meg tudja-e rendelni a hirdetésben szereplő terméket, vagy várnia kell rá, amíg a webáruház beszerzi azt. Természetesen, ha raktáron van a termék, akkor sikeresebb lesz a hirdetés is.
- price – a termék ára. Az egyik legfontosabb információ a termékekről, hogy mennyibe kerülnek. A termék árát és pénznemét is meg kell adni itt, és az az ár legyen feltöltve a Google rendszerébe, amin a webáruházban is megvásárolható a termék. Ha nagy tételben történő vásárlásról vagy csomagról van szó, akkor vagy fel kell tüntetni a minimálisan megvásárolható mennyiséget, vagy a csomag teljes árát. Mivel a hirdetésekben megjelenik a termékek ára is, így ha magasabb árakkal dolgozol, mint a konkurencia, akkor nagyon nehéz lesz vásárlókat szerezned a Google Shopping segítségével.
- brand – a termék márkaneve. Kötelezően fel kell tüntetni minden új termékhez, kivéve, ha zenéről, filmről, könyvről van szó. Olyan márkanevet kell megadni, amit a vásárlók felismernek. Ha saját magad készíted termékeidet, akkor lehet használni saját üzleted nevét márkanévként. Ha nincs márkaneve az adott terméknek, akkor üresen kell haszni a hozzá tartozó rubrikát.
- gtin – a termék globális kereskedelmi áruazonosító száma. Ha a termék rendelkezik GTIN-azonosítóval, akkor azt meg kell adni a Shopping Feedben is, szóközök és kötőjelek nélkül.
- MPN – a termék gyártói cikkszáma. Ha az egyes termékverziók különböző MPN-számmal rendelkeznek, akkor minden verzióhoz a saját MPN-számot kell használni.
Adott esetben kötelező termékadatok (attribútumok)
Vannak olyan termékadatok, melyeket egyes típusú termékek esetén kötelezően használni kell, különben csak választhatók.
- condition – a termék állapota. Felújított termékek esetén kötelező alkalmazni, új termékek esetén opcionálisan alkalmazható. Három értéket vehet fel, új, felújított és használt.
- adult – felnőtteknek szóló tartalom. Kötelező alkalmazni, ha a termék meztelenséget vagy burkolt szexuális tartalmat foglal magába. Ha webáruházad kizárólag ilyen termékeket árusít, akkor a Merchant Centerben globálisan megadható, hogy minden termékre igaz, hogy felnőtteknek szól, és nem kell termékenként egyesével beállítani.
- age-group – a termék demográfiai csoportja. Kötelező korosztályhoz kötött termékek esetén. Általában a gyerekeknek szánt termékeket lehet megkülönböztetni ezzel az attribútummal.
- color – a termék színe. Kötelező olyan termékek esetén, melyek több színben is megvásárolhatók.
- gender – a célközönség neme. Kötelező nemhez kötött termékek esetén.
- material – a termék anyaga. Kötelező, ha fontos megkülönböztetni a termékeket anyaguk szerint. Pl. ruháknál, divatcikkeknél fontos lehet a vásárláshoz, hogy milyen anyagból készült az adott termék.
- pattern – a termék mintája, nyomata. Kötelező megadni, ha a termékek, termékverziók megkülönböztetésére használatos.
- size – a termék mérete. Kötelező megadni többféle méretben vásárolható termékek esetén. Általában ruházati termékeknél, divatcikkeknél, cipőknél használatos.
Opcionális termékadatok (attribútumok)
Rengeteg különböző opcionális termékadatot lehet még megjeleníteni a hirdetésekben. Ebben a cikkben csak a legnépszerűbbeket fogjuk megvizsgálni, valamint azt, hogy milyen előnyökhöz lehet jutni, ha alkalmazod őket hirdetéseidben.
- additional_image_link – további termékképek. Ahogy írtuk feljebb, a fő termékkép mellett 10 további kép adható meg a hirdetésekhez. Ide feltölthetők illusztrációk, valamint a termék különböző szögből készített képei is. A plusz képek előnye, hogy a vásárlók fontos plusz információkhoz juthatnak segítségükkel, különösen, ha a konkurencia csak a kötelező 1 képet tölti fel hirdetéseihez.
- mobile_link – a mobilra optimalizált céloldal URL-je. Erre akkor van szükség, ha webáruházad nem reszponzív, mobilbarát, hanem külön webshopod van asztali és külön mobilos látogatók számára. A mobilos linkek ilyen esetben az m.webshop.hu/termék linkek. Manapság már szinte kötelező, hogy webshopod reszponzív legyen, így egyre kevesebb a szükség az m. linkek használatára.
- expiration_date – a dátum, ami után a termék ne jelenjen meg. Ha előbb le szeretnéd állítani egy adott termék hirdetéseit, mint az alapértelmezett 30 nap, akkor meg lehet adni attribútumként ez a dátumot, időpontot.
- sale_price – a termék akciós ára. Az akciókkal, leárazásokkal nem csak a webáruházad felületén lehet kiváló eredményeket elérni, hanem a hirdetések között is. Ha időszakos akcióról van szó, akkor a sale_price_effective_date attribútummal együtt használható az akciós ár, ahol meg lehet adni az akció kezdetét és végét is.
- google_product_category – a termék, Google által meghatározott termékkategóriája. A termékek kategóriába sorolásával javítani lehet a hirdetések, termékadatok teljesítményét, ugyanis a Google a megadott kategóriákat felhasználja a hirdetések keresési kifejezésekhez történő hozzárendeléséhez.
- shipping – a termék szállítási költsége. A szállítási költségek beállíthatók a Merchant Center beállításain keresztül, de szükség lehet termékenkénti egyedi szállítási költségek megadására is, pl. törékeny vagy nagy méretű termékek esetén. Erre szolgál általában a shipping attribútum.
Összefoglalás
A jól elkészített Product Feed a Google Shopping hirdetések alapja. Webáruházadhoz egy használható Google Shopping Feed összeállítása ma már akár percek alatt lehetséges. Ahhoz azonban, hogy maximalizálni tudd a hirdetések sikerét, nem csak a kötelező attribútumokat, hanem a megfelelő opcionális attribútumokat is megfelelően kell alkalmaznod, valamint a beküldött adatokra, szövegekre, leírásokra is oda kell figyelni.
Szeretne több terméket eladni a Google Shopping segítségével?