Ingyenes szállítási lehetőségek egy webshopban
Manapság már az online vásárlók szinte elvárják, hogy a webáruházakban a szállítás ingyenes, de legalábbis minél olcsóbb legyen. Ahogy azt egy korábbi cikkünkben bemutattuk, az ingyenes szállítás csak a vásárlóknak lehet ingyenes, a webshop üzemeltetőjének azt ugyanúgy ki kell fizetni. Ennek ellenére gyakran megéri ingyenes szállítást biztosítani, ugyanis jelentősen meg tudja növelni a vásárlások számát. Lássuk, milyen lehetőségeid vannak ingyenes szállítás biztosítására.
Ingyenes szállítás minden rendelésre
A vásárlók körében ez a legnépszerűbb, azonban a webáruház tulajdonosok számára ez jár a legtöbb kiadással, így mindenképpen érdemes előre kiszámolni, hogy megengedheted-e magadnak. Olyan webshopoknál, melyek drágább (több tízezer forintos) termékekkel kereskednek, könnyebb kigazdálkodni a teljes ingyenes szállítást. Valószínűleg egy-egy ilyen terméken több ezer forint haszna van az eladónak, így megteheti, hogy az eladások növelése érdekében kicsit kevesebb hasznot szerezzen egy-egy eladásból.
Olcsó, pár száz forintos termékek, és minimális rendelési összeggel nem rendelkező webshopok esetén már nem olyan jó ötlet mindent ingyen szállítani. Könnyen lehet, hogy a futárcég pl. 1 000 Ft-ért vállalja egy csomag szállítását. Ha az átlagos rendelések értéke 3-4 000 Ft, akkor gyakran lehetetlen kigazdálkodni belőle a szállítás költségeit.
Az ingyenes szállítás egy módosított változata, hogy a webshop a termékek árába beleszámolja már a szállítási költséget, így a szállítás „ingyenes” lesz a vásárlók számára, azonban cserébe a termékek drágulnak. Ez általában egyedi termékek árusítása során kivitelezhető könnyebben, ugyanis, ha tömegtermékeket árulsz, a vásárlók néhány kattintás után megtalálhatják a termékeket más webshopok kínálatában jóval olcsóbban, és inkább onnan fognak rendelni.
Ingyenes szállítás bizonyos összeg felett
A webáruházak számára legkedveltebb megoldás, ha csak egy bizonyos rendelési összeg felett kínálnak ingyenes szállítást. Ez a minimális összeg általában 10-15 000 Ft körül szokott kezdődni, és általában úgy van meghatározva, hogy a szállítási költséget leszámítva is profitot termelnek a rendelések a webshopnak.
Ez a rendszer több szempontból is előnyös a webshopok részére, nem csak azt lehet vele biztosítani, hogy semmiképpen se legyenek veszteségesek az ingyenes szállítások, hanem növelni is lehet vele a rendelések átlagos értékét.
A szállítási költséget sokan kidobott pénzként értékelik, így a vásárlók gyakran fognak hozzátenni inkább még egy plusz terméket a rendelésükhöz, ha cserébe nem kell szállítási költséget fizetniük, akkor is, ha a hozzáadott termék ára pl. a szállítási költség duplája.
Ingyenes szállítás új vásárlóknak
Aki már egy kicsit jobban beleásta magát az internetes kereskedelembe, tisztában van vele, hogy egy vásárlót sokkal olcsóbb megtartani, mint helyette egy újat szerezni. Az új vásárló szerzésére az egyik népszerű megoldás, ami nem is kerül olyan sokba, ha ingyenesen szállítod neki első rendelését.
Sok olyan látogatója van webáruházadnak, akik először járnak nálad, de nem tudják eldönteni, hogy vásároljanak-e. Ennek több oka is lehet: bizalmatlanság, nem akarnak kockáztatni ismeretlen céggel, túl drágának találják a termékeket stb. Ilyenkor jó megoldás, ha az első rendelésnél nem kell a szállításért fizetni, mivel ezzel meg lehet győzni a bizonytalan látogatókat, hogy megéri nálad vásárolni.
Ha már egyszer valaki vásárolt nálad, és meg lesz elégedve a termékekkel, szolgáltatásokkal, akkor sokkal szívesebben, bátrabban fog nálad vásárolni a későbbiekben, akkor is, ha a következő rendelés során már ki kell fizetnie a szállítás díját.
Ingyenes szállítás adott termékekre
Ha biztos akarsz lenni abban, hogy nem fogsz rosszul járni az átvállalt szállítási költségekkel, akkor meg lehet határozni az egyes termékeket is, amire vonatkozni fog az akció. Általában ez azt jelenti, hogy azokhoz a termékekhez lesz ingyenes szállítás, melyek eladásával több bevételhez jut a webshop, ezek pedig a drágább termékek.
Ezt természetesen látják a vevők is, ha csak olyan termékek tartoznak ebbe az akcióba, melyek amúgy is több tízezer forintba kerülnek, akkor éppen az ellenkező hatás érheted el. Ennek megfelelően mindig figyelj arra, hogy olcsóbb termékeket is vegyél bele az akcióba, akkor is, ha az kevésbé lesz jó üzlet webshopod számára.
Ingyenes szállítás egy bizonyos időszakra
Gyakran állnak elő a webshopok ingyenes szállítással az év egy (vagy több) bizonyos időszakában. Ezek az időszakok általában valamilyen jeles események, ünnepi időszakok szoktak lenni, amikor amúgy is nagy a verseny a webshopok között, mivel ilyenkor jelentősen megnövekedik a vásárlók száma.
Karácsony és húsvét előtt többszörösére emelkedik az internetről rendelők száma, és vele együtt valószínűleg a webáruházadat böngésző látogatók száma is. Az ingyenes szállításnak köszönhetően természetesen kisebb lesz a nyereség egy-egy rendelésen, azonban a rendelések száma ellensúlyozni tudja azt.
Ingyenes visszaküldés
A divat webshopok, cipő webáruházak esetén a legnagyobb problémát gyakran nem a szállítási költség, hanem a visszaküldés költségei jelentik. Mivel ezeket a termékeket nem lehet vásárlás előtt felpróbálni, így sokszor „látatlanban” rendelnek a vásárlók, és reménykednek, hogy a megadott méretek a valóságot tükrözik, és jó lesz rájuk a ruhadarab.
Ruha webshopok esetén kiváló megoldás a feljebb bemutatott bizonyos összeg feletti ingyenes szállítás, azonban jelentősen meg lehet növelni a vásárlási kedvet, ha a nem jó méretű, nem tetsző termékeket egyszerűen, ingyenesen vissza tudják küldeni a vásárlók.
Gyakorlatban ez természetesen azt jelenti, hogy a webshop vállalja át a visszaküldés költségeit (gyakran mellékelnek a csomagba olyan csomagolást, melyben visszaküldhetők a termékek), azonban a vásárlók sokkal bátrabban fognak rendelni, ha tudják, nem jelent plusz kiadást nekik a visszaküldés.
A webáruházak ilyenkor gyakran azt gondolják, hogy minél egyszerűbb, olcsóbb visszaküldeni, annál kevesebb bevételük lesz, azonban ez nem feltétlenül van így. Ugyan az ingyenes visszaküldés valóban megnöveli a visszaküldések számát, de jelentősen több rendelést is fog eredményezni, ami több bevételt is fog jelenteni.
Összefoglalás
Webáruházak számára az egyik legjobb vásárlásra ösztönző megoldás az ingyenes szállítás. A szállítás természetesen csak a vásárlók számára ingyenes, a webshop üzemeltetőjének ugyanúgy ki kell azt fizetnie, így csak olyan esetben szabad ingyenes szállítást alkalmazni, amikor biztosan megéri az a webshopnak. A bejegyzésünkben bemutatott megoldások között legtöbb webshop megtalálhatja azt a megoldást, ami sajátosságainak, jellemzőinek legjobban megfelel.